Regeringen vill ge polisen tillgång till lägenhetsregister

Regeringen vill att registret över lägenheter som i dag används för statistik och bostadsplanering även ska kunna användas för fler ändamål och av fler myndigheter. Bland annat pekas kommunal räddningstjänst och polisen ut som aktörer som ska få tillgång.  

Foto: Marko Säävälä / TT
Louise Carlsson-Örning

Utredningen som ska skapa ordning och reda på hyresbostadsmarknaden får ytterligare direktiv av regeringen. 

Utredningen tillsattes av den tidigare regeringen i juli förra året och skulle ursprungligen se över hur vanligt det är att hyresvärdar inte sköter sig och beter sig på ett sätt som är dåligt för hyresgäster, närområden eller hyresbostadsmarknaden. 

Utredningen skulle också se över möjligheten att samla in information om hyresbostäder, vilka som äger dem och hur bostäderna används, med syftet att hindra att bostäderna används för brottslig verksamhet. 

Fler ska få tillgång

De tidigare direktiven kvarstår. Men utredningen ska nu också titta på om det befintliga lägenhetsregistret, som Lantmäteriet ansvarar för och där alla typer av bostadslägenheter ingår, kan användas för fler ändamål än i dag. 

I dag får uppgifterna ur lägenhetsregistret bara användas för bland annat folkbokföring, statistik, planering och utvärdering av bostadsbestånd och av vissa myndigheter som SCB och Skatteverket. 

Efter att registret kom på plats har det framkommit att lägenhetsregistrets ändamålsbestämmelser behöver ses över i syfte att möjliggöra en större samhällsnytta för fler aktörer.

Regeringens utredningsdirektiv

Nu vill regeringen att den data som finns i registret ska kunna användas för ytterligare ändamål och av fler myndigheter. I direktivet lyfter man bland annat fram att räddningstjänst och polisen är några av de som borde få tillgång till registret. 

”Efter att registret kom på plats har det framkommit att lägenhetsregistrets ändamålsbestämmelser behöver ses över i syfte att möjliggöra en större samhällsnytta för fler aktörer”, skriver regeringen i sitt direktiv. 

Utredningstiden ligger kvar. Utredningen ska fortfarande redovisa sina slutsatser för regeringen senast den 27 oktober i år.  

Altinget har sökt bostadsminister Andreas Carlson (KD) som inte återkommit.

Direktiven

Tidigare direktiv: 

Utredaren ska: 

  • redovisa möjliga lösningar för hur uppgifter om bl.a. fastighetsägare och
    lägenheternas kontraktsinnehavare kan samlas in och hållas uppdaterade,
  • analysera för- och nackdelar med att införa ett hyresbostadsregister där
    sådana uppgifter behandlas,
  • beakta erfarenheter från andra länder, och
  • om utredaren bedömer att ett register över hyresbostäder är motiverat
    ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, och med beaktande av behovet av
    skydd för enskilda hyresgäster, föreslå hur ett sådant register kan
    utformas.

Nya direktiv: 

Uppdraget ändras nu på så sätt att utredaren bl.a. ska: 

  • analysera vilka ytterligare ändamål, utöver de som anges i lagen om
    lägenhetsregister, som lägenhetsregistret bör kunna användas till, 
  • utifrån analysen föreslå vilka ytterligare ändamål som lägenhetsregistret
    bör kunna användas till,
  • ta ställning till om uppgifter ur registret ska få lämnas ut till fler aktörer
    elektroniskt, och
  • lämna förslag till de författningsändringar som utredaren anser behövs,
    och i samband med förslagen göra en integritetsanalys

Källa: Regeringskansliet

Nämnda personer

Elin Olsson

Särskild utredare Ordning och reda på hyresbostadsmarknaden
Landskapsarkitekt (Sveriges lantbruksuniversitet, 2001)

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00