Debatt

KD: Sverige behöver en ny flygpolitik

Att lägga ner Bromma innan man har byggt ut Arlanda är orealistiskt och skadligt för näringslivet. Vi vill satsa på flyget som ett hållbart och tillgängligt kollektivtrafiksystem för hela Sverige, skriver Kristdemokraternas Magnus Jacobsson, Camilla Brodin och Erik Slottner.

”Om man ska lägga ner Bromma måste det ske efter utökad kapacitet på Arlanda och säkrad infrastruktur mellan Arlanda, Stockholm och övriga Mälardalsregionen.”
”Om man ska lägga ner Bromma måste det ske efter utökad kapacitet på Arlanda och säkrad infrastruktur mellan Arlanda, Stockholm och övriga Mälardalsregionen.”Foto: Stina Stjernkvist/TT
Camilla Brodin
Erik Slottner
Magnus Jacobsson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Regeringens beslut att avveckla Bromma och flytta över inrikesflyget till Arlanda bör dras tillbaka. Beslutet är ännu ett exempel på att man inte förstår flygets betydelse för samhällsutvecklingen. Därför har Kristdemokraterna tillsammans med Liberalerna och Moderaterna tagit initiativ för att stoppa regeringens nedläggningsplaner, vilket vunnit en majoritet i trafikutskottet.

Regeringen motverkar flyget

Flyget är en del av det svenska kollektivtrafiksystemet och behöver på samma sätt som all annan kollektivtrafik möta behovet av resor och arbetsresor, framför allt under de reseintensiva tiderna på dygnet.

Framtidens el-flyg utgår från fler och mindre flygplan som efterfrågar fler start- och landningstider.

Sverige är till ytan ett av Europas största länder med en stark exportindustri. Det ställer krav på en fungerande infrastruktur där både personer och gods kan transporteras snabbt inom och utanför landet. Behovet av snabba transporter kräver en ny flygstrategi.

Regeringen har under en längre tid motverkat flyget. Genom att införa nya skatter och avgifter samt bromsa stöd under coronakrisen har man medvetet försvårat för flyget. Detta är beklagligt då Sverige är med och leder utvecklingen för nya fossilfria flyg. Det forskas på el-flyg och GKN Aerospace tar i Sverige fram motorer för vätgas samtidigt som de testar inblandningen av biobränslen för Jas Gripen. Hela flyget är på väg att ställa om och vår industri är världsledande – trots det väljer regeringen att motarbeta denna utveckling.

”Orealistiskt och skadligt”

Regeringen hävdar att det finns gott om kapacitet på Arlanda men utgår från en ögonblicksbild i den pågående pandemin. Men resandet kommer att återhämta sig och då kommer det att vara svårt att kombinera både inrikesflyg och internationellt flyg på Arlanda vid de tider som efterfrågas. Framtidens el-flyg utgår från fler och mindre flygplan som efterfrågar fler start- och landningstider. Det kräver dock mer flygfält.

Att lägga ner Bromma innan man har byggt ut Arlanda är orealistiskt och skadligt för näringslivet i Stockholm och övriga Sverige. Om man ska lägga ner Bromma måste det ske efter utökad kapacitet på Arlanda och säkrad infrastruktur mellan Arlanda, Stockholm och övriga Mälardalsregionen.

En ny flygstrategi

KD anser att Sverige behöver en flygstrategi som:

  • Ser flyget som en viktig del av den svenska kollektivtrafiken
  • Ser över hur finansieringen av våra kommunala och regionala flygplatser ska se ut i framtiden
  • Stärker kopplingen mellan flyg, järnväg och väg
  • Bidrar till nya flyg med nya miljövänliga flygbränslen
  • Stärker Sverige som producent av flygteknik
  • Gör Arlanda till en internationell hubb

Vi vill att flyget i Stockholmsregionen ökar och tar steget in i framtidens hållbara flyg. En god tillgänglighet till Stockholm stärker stadens attraktivitet för huvudkontor och fler arbetsplatser. Med hjälp av regeringens flygskatt har vi under de senaste åren tappat internationella flyglinjer till förmån för både Köpenhamn och Helsingfors.

Regeringens flygpolitik utgår från framtidsfientlig nedstängning av ett helt transportslag, sprungen ur miljöpartistiska rikskongresser. Det är en politik som avvecklar flyget, men också näringslivet, omställningsförmågan och vårt samhälles reseförutsättningar.

I stället för en flygfientlig politik vill vi satsa på flyget som ett hållbart och tillgängligt kollektivtrafiksystem för hela Sverige. Sverige behöver bättre internationella förbindelser därför vill vi att Arlanda byggs ut innan man diskuterar en nerläggning av Bromma. Regeringen bör dra tillbaka beslutet.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00