Inget skarpt uppdrag till ny utredning om km-skatt

EUROVINJETT. Den politiskt kontroversiella frågan om beskattning av tunga vägtransporter har tagit ett steg framåt. Men den utredning som regeringen nu har tillsatt ska inte lämna några skarpa förslag på en lösning.

Det Klimatpolitiska rådet har pekat på att en avståndsbaserad skatt kan behövas för alla fordon framöver. Men utredningen som tillsatts nu ska fokusera på åtgärder till tunga transporter. <br>
Det Klimatpolitiska rådet har pekat på att en avståndsbaserad skatt kan behövas för alla fordon framöver. Men utredningen som tillsatts nu ska fokusera på åtgärder till tunga transporter.
Foto: Pixabay
Jacob Hederos

Hittills har vi bara sett att man med ganska mycket tydlighet ökar skattetrycket, men vi har inte sett hur man lyfter bort det.

Tina Thorsell, Transportföretagen
Om skatteväxlingsansatsen i utredningsdirektiven

Det är en av januariavtalets längsta förseningar. Utredningen som ska se på ett nytt miljöstyrande system för godstransporter ska se ut är mer än ett halvår försenad, men i torsdags lämnade den startblocken.

– Det har rört på sig i EU, så då gäller det att vara förberedda, säger Anders Åkesson, transportpolitisk talesperson hos Centerpartiet till Altinget.

Det är dock inte ett nytt skarpt förslag som ska tas fram i den utredning som regeringen tillsatte vid veckans sammanträde.

Dokumentation

Ur utredningsdirektiven:

"En särskild utredare ska analysera utformningen av ett nytt miljöstyrande
system som ett alternativ till den nuvarande eurovinjettavgiften för
godstransporter på väg och som kan bidra till att miljö- och klimatmålen nås,
användas för uttag av skatt och bidra till förbättrad kontroll av regelefterlevnaden av yrkestrafiken"


Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00