EU överens om grönare vägavgifter – men svenskt vägval kan dröja
Vägslitageavgifter, som kan stå för en närmre än fjärdedel av de årliga kostnaderna för lastbilstransporter, ska rabatteras utifrån utsläppen framöver. Men miljöstyrningen i det nya systemet som lagstiftarna enades om i natt sågas av både den gröna och den kristdemokratiska förhandlaren.
![Mer morötter och piskor införs utifrån ett miljöperspektiv på de tyngre transporternas vägavgifter framöver i EU. Men vilka val som Sverige tar utifrån ramarna som ges kan dröja längre än planerat. <br>](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/34941/2545.jpg)
Foto: Nikolay Doychinov © European Union , 2015
![Jacob Hederos](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/112-jacob-hederos-2-48.jpg)
Jacob Hederos
Redaktör och reporterEfter över fyra års diskussioner kunde EU-lagstiftarna i natt enas om de nya miniminivåerna för hur vägavgifter får tas ut för tyngre transporter i unionen. I stora drag innebär reformen