Debatt

Debatt: Gräv där ni står för att göra skolan bättre

DEBATT. Fler regler riskerar att minska det egna ansvarstagandet i stället för att förstärka mandatet att förändra inom de egna ramarna, skriver Elisabeth Nihlfors, ordförande i Huvudmännens Expertråd för skolutveckling.

Självklart behöver vi diskutera ansvar, befogenheter och de stora frågorna om segregationens effekter, skriver Elisabeth Nihlfors. 
Självklart behöver vi diskutera ansvar, befogenheter och de stora frågorna om segregationens effekter, skriver Elisabeth Nihlfors. Foto: Mikael Wallerstedt
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av: Elisabet Nihlfors
ordförande i Huvudmännens Expertråd för skolutveckling

I propositionen Samling för skolan syns det tydligt att Skolkommissionen och Huvudmännens Expertråd för skolutveckling var sammansatta på olika sätt. Skolkommissionen bestämde sig tidigt för att det var på systemnivå de skulle gripa sig an frågan om att förbättra elevernas resultat och stärka likvärdigheten. Expertrådet å sin sida utgick från det som fungerar väl idag och hur det ska kunna spridas till alla. Samma frågeställning men olika ansatser ger olika svar. Säkert går det att stödja det verksamhetsnära med förbättringar på systemnivån. Men det är viktigt att inte förvänta sig att förändringar på systemnivån automatiskt ger effekt på de 40 000 arbetsplatser som skola och förskola utgör. Självklart behöver vi diskutera ansvar, befogenheter och de stora frågorna om segregationens effekter, skolvalssystemens påverkan och generella styrningsfrågor. Men svaren på dessa frågor måste stödja det arbete som sker här och nu, på varje enskild skola och förskola.

Fler regler – risk för minskat ansvar

När båda grupperna startade sitt arbete hade OECD publicerat sin genomlysning av den svenska skolans utmaningar. När det gäller skolans styrning lyftes framför allt otydligheten fram. Otydlighet i vem som ansvarar för vad och hur de olika delarna i styrkedjan hänger ihop. Frågan är dock om Skolkommissionens förslag, som nu börjar realiseras av regeringen, ger ökad tydlighet. Fler regler riskerar att minska det egna ansvarstagandet i stället för att förstärka mandatet att förändra inom de egna ramarna.

Mod och tillit för gott ledarskap på alla nivåer

Genom att gräva där vi står och möjliggöra för varje del av systemet att ta ansvar ger vi alla som arbetar i förskola och skola så goda förutsättningar som möjligt att lyckas – med stöd i sådant som vi ser fungerar, med forskningen i ryggen och utifrån dagens ansvarsfördelning. Det är grundbulten i de slutsatser och rekommendationer som Huvudmännens Expertråd formulerade. Det gör att förslagen inte behöver fastna i partipolitik, inte behöver vänta in att nya myndigheter är på plats eller att ytterligare utredningar tillsätts.

Ledarskap från klassrum till politik

Frågan är dock om Skolkommissionens förslag, som nu börjar realiseras av regeringen, ger ökad tydlighet. 

Skolkommissionen utgick från behov att förändra systemet, Expertrådet från att börja förbättra verksamheten här och nu. Det är fullt möjligt, om vi litar på varandra och ger ansvar och manöverutrymme till de som arbetar lokalt.

Ledarskap har betydelse på alla nivåer; från klassrum till politik. Det är en fråga som genomsyrar samtliga områden som Expertrådet diskuterar i rapporten. Vi lyfter särskilt fram följande dimensioner av ledarskapet: Vikten av en väl fungerande styr- och utvecklingskedja, ledare med fokus på elevernas resultat samt betydelsen av att rektorer och förskolechefer får ökade förutsättningar att utveckla sitt ledarskap med både ansvar och befogenheter.

Fler förslag till professionen

Skolan ska vara en lärande organisation med ett systematiskt och väl fungerande kvalitetsarbete. Expertrådet lyfter utifrån forskning och erfarenheter från skolor och huvudmän fram komponenter som vi anser är väsentliga i ett sådant arbete: Systematik och data från den egna undervisningen, få och långsiktiga utvecklingsområden utifrån lokala behov samt tillit och kommunikation. För en helhetsbild av förslagen, läs gärna rapporten och ta del av exemplen och den gedigna referenslistan. 

Nästa proposition behöver innehålla fler förslag som vänder sig till professionen. 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00