SKL: Gymnasieutredningens analys håller inte

GYMNASIET. SKL anser att en övergång från kurs- till ämnesbetyg i gymnasieskolan måste analyseras grundligare. En jätteförändring som kommer ta tid att genomföra menar Mats Söderberg, utredare på SKL. 

Vi skulle hellre vilja att man utvecklar andra områden inom gymnasieskolan, till exempel tydligare utbildningsplan för de som går på introduktionsprogrammet.

Mats Söderberg
Utredare, SKL.

– Det är positivt att utredningen i hög grad behandlar frågor om elevernas studiesituation. En stärkt profession och undervisning är det mest effektiva för att förbättra elevernas resultat.

Lena Micko, ordförande SKL.

Som Altinget har rapporterat om har remissrundan för gymnasieutredningen avslutats. Övergången till ämnesbetyg som Helene Ängmo föreslår oroar Statskontoret som menar att det saknas en analys över hur den föreslagna

Dokumentation

 

 


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00