Skriftliga avtal stoppar inte oseriös telefonförsäljare

KONSUMENT. Inom kort ska regeringen att lägga fram ett lagförslag som sätter stopp för muntliga avtal vid telefonförsäljning. Men branschen är kritisk. Skriftliga avtal skapar inte större trygghet för kunderna – snarare tvärtom.

Per-Anders Sjögren

– Vi behöver större trygghet som konsumenter, och vi behöver tid för eftertanke. Därför vill jag se ett skriftlighetskrav på telefonförsäljning, vilket skulle ge möjlighet att tänka över erbjudandet. Frågan bereds just nu på Regeringskansliet, och jag hoppas att snart kunna lägga ett sådant förslag på riksdagens bord, sade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i riksdagen nyligen.

Många upplever telefonförsäljning som ett stort problem och Konsumentverket har tagit emot många klagomål från kunder som känner sig lurade av oseriösa telefonförsäljare. Sommaren 2015 lade en utredare fram ett förslag som innebär ett avtal  via telefon måste godkännas skriftligt för att det ska gälla och regeringen tänker nu gå vidare med de planerna.

Detta är en förändring som konsumentorganisationer välkomnar då det ska ge ett bättre skydd  mot oseriösa telefonförsäljare. Men från företag som verkar inom telefonförsäljningen är man kritisk till planerna. Tina Wahlroth är VD för branschorganisationen Kontakta. Hon hoppas att riksdagen inte går med på en förändring och att ledamöterna tar till sig argument mot ett krav på skriftliga avtal.

– Jag sympatiserar med regeringens önskemål om ett högt konsumentskydd. Vi är rörande överens om att vi vill ha trygga kunder. Men skriftliga avtal är fel väg att gå, säger hon till Altinget.

Snärjer kunden

Hon pekar på att skriftliga avtal i sig inte gör att de oseriösa företagen blir mindre oseriösa.

– Snarare är det tvärtom. Vi ser att det är just de oseriösa som använder de skriftliga avtalen för att snärja konsumenten. När man väl har skrivit på så kan man inte backa från avtalet, säger Tina Wahlroth.

Hon anser att det är bättre med de muntliga avtalen och de inspelningar som ska göras när en kund ska acceptera ett erbjudande, eftersom konsumenten kan säga att han eller hon inte förstod eller uppfattade vad som sades och därmed utnyttja sin ångerrätt.

En annan en negativ effekt är att det blir en ökad administration för företagen – oavsett om man använder avtal via sms eller e-post.

– Var fjärde person kan inte tillgodogöra sig den nya tekniken och då är det papper som gäller, vilket ökar kostnaderna, säger hon.

Genom skriftlighetskrav måste ett avtal bekräftas skriftligen och inte bara muntligen. Sedan den 1 jul 2014 gäller en sådan regler vid telefonförsäljning av rådgivning och  andra tjänster som gäller premiepension.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00