Det borde vara självklart att säkerställa alla trafikanters, såväl yrkeschaufförers som privatbilisters, goda syn genom regelbundna synkontroller. Det skriver Natalee Ågren, verksamhetschef, Svenska Taxiförbundet.
Transportsektorns klimatpåverkan ökar nu mycket kraftigt i Sverige, vilket hotar vårt nationella 2030-mål och riskerar leda till att vi måste betala dryga böter till EU. En påskyndad omställning till el- och biogasdrift behövs, men försvåras av bristande incitament och otidsenliga regelverk. Det skriver tre företrädare för transport- och åkeribranschen.
Miljöpartiet efterfrågar likt SD att Trafikverket delas upp. Men därefter går partierna isär – och SD:s invit till att diskutera frågan vidare, skickas tillbaka av MP:s språkrör. ”SD har den positionen i Tidöpartierna att de kan göra det där. Då behöver vi inte föra den diskussionen med dem” säger Helldén till Altinget.
Fordonsbesiktningsbranschen tycker att Transportstyrelsen borde införa partikelreningskrav vid kontrollbesiktningar. Men myndigheten vill avvakta, trots EU-kommissionens rekommendationer.
Toggle ads