Med regeringens annonserade skrotningspremie för äldre bilar tar Sverige ett viktigt steg mot en grönare transportsektor. Men fler åtgärder behövs för att minska andelen fossildrivna bilar på vägarna, skriver Daniel Forsberg, marknadschef CTEK.
Regeringens satsning på Klimatklivet behöver fokusera på utbyggnaden av laddinfrastrukturen för tunga fordon om Sverige ska fortsätta hålla högt tempo i elektrifieringen, skriver Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility Drivkraft Sverige.
Via flera tillskott vill regeringen underlätta omställningen för den tyngre trafiken. Samtidigt gör sänkningen av reduktionsplikten kalkylen svår att få ihop, menar Sveriges åkeriföretag.
Åkeriföretagen anser att de ökade stöden för att köpa alternativ till diesellastbilarna inte kan väga upp effekten av sänkt reduktionsplikt. Liberalernas klimatpolitiska talesperson förstår frustrationen. ”Det är då vi får titta på vad man kan göra i stället”, säger Helena Gellerman.
Toggle ads