Regeringens satsning på Klimatklivet behöver fokusera på utbyggnaden av laddinfrastrukturen för tunga fordon om Sverige ska fortsätta hålla högt tempo i elektrifieringen, skriver Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility Drivkraft Sverige.
Den tidigare planen att trappa upp värderingen av koldioxidutsläpp har pausats. ”Vi behöver analysera det vidare”, säger Trafikanalys utredare Anders Ljungberg.
I arbetet med att underlätta omställningen av transportsektorn behövs ytterligare 55 åtgärder, föreslår Energimyndigheten och Trafikverket. Först ut: Låt Energimyndigheten hålla i trådarna.
Laddinfrastrukturen behöver stärkas för att inte glesbygd ska hamna i ”limbo” när fossila bränslen blir dyrare. Elektrifieringen av tunga transporter behöver skyndas på och järnvägen i norra Sverige rustas upp. Det är några av de transportpolitiska förslag som nationalekonomen John Hassler lägger fram i sin klimatutredning.
Toggle ads