Debatt

Så utbildar vi nästa generations entreprenörer

Genom att erbjuda entreprenörskap på gymnasiet kan Sverige förse elever med de verktyg och den kunskap de behöver för att lyckas på dagens snabbrörliga arbetsmarknad. Det skriver Tove Jarl, vd Ung företagsamhet, och Diana Vasiliou, expert utbildning och kompetensförsörjning Företagarna.

Studier har visat att entreprenörskapsutbildning har en positiv effekt på elevers akademiska prestationer, skriver debattörerna.
Studier har visat att entreprenörskapsutbildning har en positiv effekt på elevers akademiska prestationer, skriver debattörerna.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vilka blir morgondagens företagsledare? I dagens samhälle där innovation och företagsamhet är drivkrafter för samhällsutveckling och ekonomisk tillväxt, är det avgörande att ungdomar utrustas med kunskaper och färdigheter inom entreprenörskap. Trots detta saknar den nuvarande gymnasieutbildningen incitament för att elever ska välja entreprenörskapsämnen där man får lära sig att starta, driva och avveckla ett eget företag.

Altingets gratis nyhetsbrev

Uppvärdera entreprenörskap

Införandet av meritpoäng år 2010 syftade till att ge extra erkännande till kurser som ansågs vara särskilt viktiga, exempelvis moderna språk. Förändringen ledde dessvärre till en snedvridning där elever tenderade att prioritera dessa ämnen på bekostnad av andra, såsom entreprenörskap. Det är dags att ge entreprenörskapsämnena den betydelse de faktiskt förtjänar.

Förståelsen för hur det är att driva ett företag handlar inte bara om att själv vara företagare. Svårigheterna att hitta rätt medarbetare är företagens största tillväxthinder. Att hitta personer med rätt erfarenhet och färdigheter är två av företagens främsta utmaningar vid rekrytering. Detta har dessvärre varit verkligheten under många år. Oavsett bransch och storlek på företag finns det vissa egenskaper som alltid kommer vara efterfrågade: att vara ansvarstagande, självgående, socialt kompetent och initiativrik.

Elever utvecklar förmågan att samarbeta

Ung företagsamhet hjälper unga att starta sitt första företag. Genom UF-formatet ökar de unga inte bara sitt självförtroende inom företagande, utan också sin förståelse för hur samhället fungerar. De utvecklar just sådana förmågor som att samarbeta, ta ansvar och lösa problem.

Det är dags att ge entreprenörskapsämnena den betydelse de faktiskt förtjänar. 

Allt detta är egenskaper som varje arbetsgivare efterfrågar. Forskning från Handelshögskolan visar även att de som har drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, högre lön och är mer benägna att starta egna företag – en solid grund för att möta framtidens arbetsmarknad. Entreprenörskap är alltså inte bara en nyckelkompetens för dem som vill starta egna företag.

Genom att erbjuda entreprenörskap på gymnasiet kan Sverige förse elever med de verktyg och den kunskap de behöver för att lyckas i dagens snabbrörliga arbetsmarknad. Studier har dessutom visat att entreprenörskapsutbildning har en positiv effekt på elevers akademiska prestationer. Entreprenörskap integrerar ofta ämnen som matematik, ekonomi och språk på ett praktiskt och engagerande sätt, vilket kan öka elevernas motivation och prestationer i dessa ämnen.

Investera i Sveriges framtid

Vi vet att entreprenörskap är något man kan lära sig. Genom att integrera praktiska övningar, affärsutveckling och erfarenhetsbaserat lärande kan nästa generation av innovatörer, medarbetare och entreprenörer inspireras och utbildas. Det är en investering i Sveriges framtid, där entreprenörskap spelar en avgörande roll för vår välfärd.

Genom att ge entreprenörskap större vikt i gymnasiet i form av meritpoäng får vi en mer dynamisk utbildningsmiljö som rustar eleverna för en alltmer komplex och föränderlig värld. Frågan till beslutsfattare och utbildningsmyndigheter är: har vi råd att låta bli?


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00