Debatt

Vårdgarantin har satts ur spel – så löser vi vårdskulden

En omfattande vårdskuld har byggts upp på landets sjukhus. Den högkvalitativa digifysiska vården kommer att vara en viktig pusselbit för att hantera pandemins efterdyningar, skriver Martin Lindman, vd för Doktor.se.

"Primärvården ska utgöra navet i svensk hälso- och sjukvård".
"Primärvården ska utgöra navet i svensk hälso- och sjukvård".Foto: Isabell Höjman/TT
Martin Lindman
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Under pandemin har en omfattande vårdskuld byggts upp på landets sjukhus. Siffror från Sveriges kommuner och regioner (SKR) visar att närmare 400 000 patienter väntar på en första kontakt med specialistvården. Över 150 000 patienter väntar på operation.

Inom vårdområden som ortopedi, kirurgi och ögonsjukvård har antalet väntande patienter ökat lavinartat. Vårdgarantin har i praktiken satts ur spel. Det är rimligt att tro att fler patienter kommer att söka vård när pandemin avtar. Något som ger växande köer inom specialistvården och oro för den enskilde patienten.

Primärvården är navet

För oss på Doktor.se råder det inga tvivel om att primärvården ska utgöra navet i svensk hälso- och sjukvård. Primärvården ska vara personcentrerad, av högsta kvalitet och erbjuda god tillgänglighet. Nyckelord som delaktighet, kontinuitet och samordning ska prägla vården. Vi är övertygade om att digifysisk vård, där fysisk och digital vård stärker varandra, skapar ett mervärde för patienten.

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har i en rapport visat att nära 40 procent av befolkningen avstått eller väntat längre med att söka vård under pandemin. Drygt 15 procent anger att vården antingen har ställt in eller senarelagt deras vård på grund av pandemin. 7 procent anger att de under pandemin har fått ett försämrat hälsotillstånd på grund av vård som de avstått från eller blivit inställd.

Vårdskulden spiller över

Vårdskulden inom specialistvården och sjukhusens kapacitetsproblem kommer ofrånkomligen att spilla över på primärvården. Det kan handla om patienten med kraftiga smärtor i behov av en ryggoperation som inte blir av eller patienten med utsliten höft som inte får sin höftled utbytt. Då landar det allt som oftast på primärvården att ta hand om smärtlindring till dess att specialistvården har kapacitet att lösa sitt uppdrag. Något som riskerar att leda till långvarig sjukskrivning och lidande.

Socialstyrelsen har i en sammanställning visat att de digitala besöken ökat med 300 procent under pandemin. 

Det finns dock innovativa verktyg för att möta de utmaningar som vården står inför. Socialstyrelsen har i en sammanställning visat att de digitala besöken ökat med 300 procent under pandemin. Störst har ökningen varit inom patientgruppen 70 år och äldre. Det är en glädjande utveckling som visar på den potential som finns när det gäller digifysisk vård, i alla åldersgrupper.

Digifysisk vård är framtiden

För Doktor.se har pandemin inneburit att våra digitala och fysiska vårdenheter stått sida vid sida med den regiondrivna primärvården för att möta patienters behov av vård. Den högkvalitativa digifysiska vård som våra kompetenta läkare, sjuksköterskor och övriga medarbetare erbjuder kommer även framöver att vara en viktig pusselbit för att hantera pandemins efterdyningar. Det gäller särskilt kroniskt sjuka och multisjuka äldre med omfattande vårdbehov i den nära vården.

Vi ser emellertid att det finns förbättringspotential i arbetet med att forma en personcentrerad vård där samverkan är ett centralt begrepp. Här finns mer att göra, inte minst i relationen mellan utförare och beställare och mellan privat och offentligt.

Doktor.se är alltid redo att samverka i det viktiga arbetet för en tillgänglig och kvalitativ god vård. Oavsett om vården sker fysiskt eller digitalt. Då kan vi med gemensamma krafter säkerställa en personcentrerad vård av högsta kvalitet.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00