Tummen ned för kommunala internationella skolor

REMISSVAR. Förslaget om att kommuner ska få driva internationella skolor ifrågasätts av Skolverkets generaldirektör Anna Ekström. Men även andra myndigheter och skolorganisationer är kritiska.  

Anna Ekström, generaldirektör Skolverket.
Anna Ekström, generaldirektör Skolverket.Foto: Bild: Skolverket
Mattias Croneborg

Utgångspunkten i skolväsendet är att utbildningen ska bedrivas enligt svensk läroplan. Det krävs starka skäl för att frångå detta

Anna Ekström, generaldirektör

Strax före valet lämnade den förra regeringen flera förslag om att ändra reglerna för internationella skolor. Men att kommuner ska få driva internationella skolor ifrågasätts av många, visar Altingets genomgång av

Dokumentation

Internationell skola

En internationell skola anordnar utbildning som följer ett annat lands läroplan eller en internationell läroplan. Exempel på internationella läroplaner är Primary Years Programme (PYP), Middle Year Programme (MYP) och Diploma Programme (DP).

Intenationella skolor i Sverige

  • The International School of Stockholm
  • The British International Primary School, Danderyd
  • International School of Gothenburg Region, Göteborg
  • Fryxellska skolan, Västerås
  • Bladins skola, Malmö.

Utredningens förslag:

Ny definition av internationella skolor som innehåller en beskrivning av den primära målgruppen för internationella skolor. I dag definieras den gruppen som elever som är bosatta i Sverige för en kortare tid. Nu byts det mot begränsad tid.

Till målgruppen hör i dag också elever som har andra särskilda skäl att få sin utbildning i en internationell skola. Det nya förslaget specificerar detta som:

  • Elever som gått i skola utomlands under en längre tid och vill avsluta sin utbildning i Sverige,
  • Elever där det finns grundad anledning att anta att eleven kommer att lämna Sverige för en längre tid.
  • Elever som har skolans undervisningsspråk som dagligt umgängesspråk med minst en av vårdnadshavarna och som har tillräckliga kunskaper i språket för att kunna följa undervisningen.

Undervisning i svenska föreslås, som idag, för elever som är bosatta i Sverige för en begränsad tid.

För övriga skolpliktiga elever som går i sådana skolor föreslås att undervisningen i svenska ska bedrivas enligt läroplanen för grundskolan och kursplanen i svenska.

Möjligheten att ta ut elevavgifter för internationella skolor med enskild huvudman begränsas. Avgift ska endast tas ut för att täcka rimliga merkostnader som är kopplade till att utbildningen följer ett annat lands läroplan eller en internationell läroplan. Avgifterna ska också vara skäliga med hänsyn till de bidrag som lämnas av elevernas hemkommuner.

Kommuner, efter medgivande från Skolinspektionen, ska få vara huvudmän för internationella skolor på grundskolenivå som enbart tillämpar en internationell läroplan. Kommuner ska däremot inte kunna driva internationella skolor på gymnasienivå, eftersom de redan i dag har möjlighet att anordna IB-utbildning.

Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00