Skolinspektionen: Dåliga huvudmän hotar skolans likvärdighet

LIKVÄRDIGHET. Många skolor har stora brister, konstaterar Skolinspektionen i årsrapporten för 2018. Huvudmännen gör ett bristfälligt kvalitetsarbete och har otillräckliga analyser av vad skolan behöver för att klara av sina utmaningar, på bekostnad av elever och lärare.

Enligt Skolinspektionens årsrapport 2018 ökar skillnaderna mellan elevers studieresultat till följd av bristande huvudmannaskap.
Enligt Skolinspektionens årsrapport 2018 ökar skillnaderna mellan elevers studieresultat till följd av bristande huvudmannaskap.Foto: ERIK LUNTANG
Marie Lundahl

Bara det faktum att vi ser en så stor variation i kvaliteten bland skolorna kan vi konstatera att skolan inte är likvärdig.

Helén Ängmo, gd Skolinspektionen.
Fakta
Likvärdighet enligt skollagen

Enligt skollagen innehåller begreppet likvärdighet olika aspekter:
  • lika tillgång till utbildning
  • lika kvalitet i utbildningen
  • skolans uppdrag att kompensera för skillnader i elevernas förutsättningar
Källa: Skolinspektionen

Ett tema i årsrapporten för 2018 är skolhuvudmännens strategiska styrning för ökad likvärdighet. I rapporten lyfter Skolinspektionen fram en rad problem som hänger ihop med att flera huvudmän inte är

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00