Skolinspektionen: Dåliga huvudmän hotar skolans likvärdighet
LIKVÄRDIGHET. Många skolor har stora brister, konstaterar Skolinspektionen i årsrapporten för 2018. Huvudmännen gör ett bristfälligt kvalitetsarbete och har otillräckliga analyser av vad skolan behöver för att klara av sina utmaningar, på bekostnad av elever och lärare.
Marie Lundahl
ReporterBara det faktum att vi ser en så stor variation i kvaliteten bland skolorna kan vi konstatera att skolan inte är likvärdig.
Helén Ängmo, gd Skolinspektionen.
Enligt skollagen innehåller begreppet likvärdighet olika aspekter:
- lika tillgång till utbildning
- lika kvalitet i utbildningen
- skolans uppdrag att kompensera för skillnader i elevernas förutsättningar
Ett tema i årsrapporten för 2018 är skolhuvudmännens strategiska styrning för ökad likvärdighet. I rapporten lyfter Skolinspektionen fram en rad problem som hänger ihop med att flera huvudmän inte är