SD kritiskt till skolornas reklam
EKONOMI. Richard Jomshof och fem andra sverigedemokrater vill förbjuda elever och lärare att delta i marknadsföring under skoltid.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivarePartiet är överlag kritiskt till att gymnasieskolor använder mycket tid, kraft och pengar åt marknadsföring. Det framgår av en motion som undertecknats av bland annat Richard Jomshof, som själv är utbildad gymnasielärare.
Partiet poängterar att marknadsföringslagen om riktad reklam till barn under 16 år måste följas. Partiet vill dessutom förbjuda elever och lärare att delta i ”organiserad marknadsföring under skoltid”.
Skolan köper reklam för 42 miljoner
Sverigedemokraterna hänvisar till en undersökning som TNS-Sifo gjorde 2012. Den visar att gymnasieskolorna spenderade 42 miljoner kronor på reklam 2011, en dryg fördubbling jämfört med de 20 miljoner som skolorna använde till reklam 2009.
Men undersökningen fångar inte alla kostnader förknippade med reklam. Till exempel ingår inte reklamkostnader för internet eller konsultarvoden till reklambyråer för att producera reklamen och utforma marknadsföringsstrategier. Dessutom är inte skolpersonalens egen tid som går åt till reklammakeriet inräknad.
Sverigedemokraterna oroas över att kostnader för reklam kommer att öka framöver då det har blivit fler gymnasier samtidigt som elevkullarna blir mindre.
Tydligare regler
Därför vill partiet att reglerna ska bli tydligare och mer strikta.
”Enligt den svenska skollagen ska grundbeloppet (elevpeng) avse ersättning för specifikt sju områden: undervisning, lärverktyg, elevhälsa, måltider, administration, mervärdesskatt och lokalkostnader”, skriver partiet i motionen.
”Vi vill därför att tydliga regler för skolornas marknadsföring skrivs in i skollagen. Inte minst är det viktigt att marknadsföringen ska handla om undervisningen och kvaliteten på denna samt ha formen av varudeklaration” föreslår partiet att riksdagen ska besluta.