Så ska SKL digitalisera skolan

UPPDRAG. SKL se till att regeringens nya strategi för digitalisering av skolan når ända ut i klassrummen. Utmaningen är att få med alla skolor i alla kommuner.

Foto: SKL
Mattias Croneborg

Bara för att barn och unga använder digitala verktyg i sitt privatliv innebär det inte att de är skickliga på att använda verktygen till sina skoluppgifter.

Anna Carlsson

–­ Väldigt många huvudmän har sedan en lång tid tillbaka  börjat en resa där man nyttjar digitaliseringen på ett smart sätt. Där man utvecklar allas digitala kompetens, säger Anna Carlsson

Dokumentation

Regeringens strategi för digitalisering i skolan

Övergripande mål: Det svenska skolväsendet ska vara ledande i att använda digitaliseringens möjligheter på bästa sätt för att uppnå en hög digital kompetens hos barn och elever och för att främja kunskapsutvecklingen och likvärdigheten.

 

Digital kompetens för alla i skolväsendet. Mål: Alla barn och elever ska utveckla en adekvat digital kompetens. Det ska finnas en digital likvärdighet i det svenska skolväsendet.

  • Delmål 1: Barn och elever ska i alla delar av skolväsendet ges förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.
  • Delmål 2: Förskolechefer, rektorer och huvudmän ska ha förmåga att strategiskt bleda digitalt utvecklingsarbete i verksamheterna.
  • Delmål 3: Personal som arbetar med barn och elever ska ha kompetens att välja och använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen.

 

Likvärdig tillgång och användning. Mål: Barn, elever och personal ska ha god och likvärdig tillgång till digitala verktyg och resurser i syfte att förbättra utbildningen och effektivisera verksamheten

  • Delmål 1: Barn, elever och personal som arbetar med barn och elever ska ha tillgång till digitala verktyg utifrån sina behov och förutsättningar.
  • Delmål 2: Det ska finnas ändamålsenlig infrastruktur samt teknisk och pedagogisk support i verksamheten.
  • Delmål 3: De digitala lärresurser som används i undervisningen ska vara ändamålsenliga och medföra att teknikens möjligheter kan utnyttjas effektivt.
  • Delmål 4: Digitaliseringen ska användas för att underlätta personalens arbetssituation i fråga om undervisning och administration.

Forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter. Mål: Forskning och uppföljning som stödjer utveckling av verksamheter och insatser ska genomföras med syfte att bidra till ökad måluppfyllelse och utvecklad digital kompetens.

  • Delmål 1: Forskning om digitaliseringens påverkan på undervisningen och lärande ska genomföras och stödja utveckling av verksamheter och insatser.
  • Delmål 2: Uppföljning av digitaliseringsarbetet i skolväsendet ska genomföras och stödja utveckling av verksamheter och insatser.

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00