Rankning av skolkommuner – flera överraskar

LISTA. I Lärarförbundets årliga rankning av skolkommuner är ettan fortfarande ohotad. Men en kommun skräller genom att klättra upp 183 platser.

Varje år rankar Lärarförbundet skolkommunerna i Sverige och prisar Årets skolkommun utifrån statistik, Skolverket och enkätsvar.

– De kommuner som placerar sig bra har tydliga mål, koll på läget och har gjort medvetna investeringar. De har också en bra dialog med sina lärarorganisationer om vilka insatser och åtgärder som behöver komma på plats. Detta kännetecknar också de kommuner som gör stora förbättringsresor, säger Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand till Svenska dagbladet.

Läs också: 6 av 10 kommuner resursfördelar efter viss modell

För femte året i rad är Vellinge Årets skolkommun. Vellinge har aldrig haft en placering under 45 de senaste 16 åren, det vill säga sedan Lärarförbundet började göra undersökningen. På andra plats kommer Orust kommun för andra året i rad. På tredje plats kommer Vadstena. Följt av Båstad och Torsby.

Några skrällar

Men flera kommuner överraskar och klättrar uppåt på listan. Största klivet uppåt gör Ljusdal i Gävleborgs län. Från 212 förra året till plats 29 i år. Andra kommuner som klättrat högt är Timrå, Sorsele och Karlsborg.

De som rasat mest i rankningen är Nora, Vaggeryd och Tanum. Kommunerna som är sämst enligt Lärarförbundets rankning är Lilla Edet, Tierp och Fagersta.

– I sanningens namn får relativt små förändringar i den egna eller andra kommuner effekt på rankningen. Och det viktigaste är inte rankningen i sig, utan att resultaten väcker diskussion, säger Johanna Jaara Åstrand.

Läs också: Lärarförbundet anställer lobbyister – konflikten kvarstår

Stockholms kommun kommer på plats 79. Göteborg på plats 178. Malmö kommer ända nere på plats 220 av 290 kommuner.

Forrige artikel Skolinspektionen fyller 10 år – firar med att granska mer Skolinspektionen fyller 10 år – firar med att granska mer Næste artikel Ingen förbättring av lärarledd tid trots regeringens extrapengar Ingen förbättring av lärarledd tid trots regeringens extrapengar