Nihlfors: Kontraproduktivt att stänga ute huvudmännen

INTERVJU. Professor Elisabet Nihlfors tror det blir svårt för regeringens skolkommission att hitta lösningar till många problem när huvudmännen inte är representerade.

Foto: Uppsala universitet
Mattias Croneborg
Fakta

Elisabet Nihlfors om:

 
Att laga efter läge
”Ta bort teknikämnet från skolan. Det finns ju inte en tekniklärare där ute.”

Rädslans kultur i skolan
”Det är en brist på mod. Rektorer inväntar Skolinspektionen innan de tar nästa steg i sin utveckling. Då har det gått för långt. Inspektionen är inte allsmäktig.”

Alla ”lyft” från statsmakten (lärarlyft, mattelyft, kunskapslyft etc)
”Lärarna ligger tydligen ner så att de behöver lyftas”  

– Utifrån styrkedjan så måste alla vara med, säger hon till Altinget.

Hon är besviken på utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

– Gustav Fridolin pratar sig varm för att stat och

Dokumentation

Elisabet Nihlfors  

Professor i pedagogik, medlem av forskningsgruppen STEP (Studies in Educational Policy and Educational Philosophy), Gästprofessor Statsvetenskapliga institutionen, Centrum för Skolledarutveckling vid Umeå universiet. Dekan för Fakulteten för Utbildningsvetenskaper, UU.

Driver tillsammans med professor Olof Johansson, VR-projektet "Nationell utbildningspolitik möter kommunala genomförandestrukturer". Projektet samverkar med en nordisk forskargrupp samt ett flertal internationella forskningsmiljöer.

Har även jobbat som lärare, tillsynslärare och rektor, arbetat fackligt samt varit biträdande skoldirektör i Botkyrka kommun.

Källa Uppsala universitet

Huvudmännens expertråd för skolutveckling

  • Elisabet Nihlfors (ordförande)
  • Mikael Alexandersson, rektor för Högskolan i Halmstad
  • Daniel Anderwall Sjöholm, lärare på T1-skolan i Linköping (F-6)
  • Mike Bergström, lärare på Hagaskolan i Umeå (F-9)
  • Robert Clark, rektor, Internationella Engelska skolan i Enskede
  • Andreas Fejes, professor vid Linköpings universitet
  • Sofie Lindén, Pedagogik- och utvecklingschef, Kunskapsskolan
  • Jan Löwstedt, professor vid Stockholms universitet
  • Victoria Malmgren, biträdande förskolechef i Kinda
  • Per Marteus, rektor Byängsskolan i Täby (F-9 samt särskola)
  • Fredrik Nordvall, förvaltningschef, Hallsbergs kommun
  • Anette Olin, lektor vid Göteborgs universitet
  • Astrid Pettersson, professor vid Stockholms universitet
  • Marie Pilfalk, rektor, Broholmsskolan i Lidköping (åk F-9)
  • Andreas Ryve, professor vid Mälardalens högskola
  • Karin Rönnerman, professor vid Göteborgs universitet
  • Helena Sagar, lektor i Kungsbacka kommun
  • Marie Sandell, biträdande rektor Engelska skolan norr i Stockholm
  • Daniel Sundberg, docent, Linnéuniversitetet
  • Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö högskola
  • Mats Tegmark, lektor vid Högskolan Dalarna
  • Ann-Christine Wennergren, docent vid Högskolan i Halmstad

Källa: SKL

Skolkommissionen

  • Ordförande, Anna Ekström, generaldirektör Skolverket
  • Lina Axelsson Kihlblom, central grundskolechef, Haninge kommun
  • Erik Blom, Elev
  • Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet
  • Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet
  • Bo Jansson, förbundsordförande Lärarnas riksförbund
  • Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, Svenskt näringsliv
  • Marika Markovits, direktor Stockholms stadsmission och huvudman för Grillska gymnasiet
  • Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund
  • Pasi Sahlberg, visiting professor of Practice Harvard University
  • Kerstin Sahlin, professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet
  • Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande Malmö stad
  • Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik Stockholms universitet
  • Björn Åstrand, doktor i historia och dekan för lärarutbildningen vid Karlstad universitet

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00