Miljonregn över praktiknära skolforskning

ANSLAG. I år delar Skolforskningsinstitutet ut 30,5 miljoner till åtta projekt inom skolnära forskning. Myndighetschefen Lena Adamson hoppas på ökade anslag från regeringen framöver och menar att institutets val av forskningsprojekt ger ett viktigt signalvärde.

Självklart hoppas vi på en större uppräkning i budgeten nästa år och att man ser att den forskningen som vi finansierar är efterfrågad.

Lena Adamson
Myndighetschef, Skolforskningsinstitutet

122 ansökningar om forskningsbidrag har kommit in till Skolforskningsinstitutet i år. Av dem har 107 stycken uppfyllt de kriterier som satts upp. Ett forskningsprojekten som beviljas pengar ska vara relevant,

Dokumentation

Forskningsprojekten som beviljats pengar av Skolforskningsinstitutet:

  • "Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – utmaningar för undervisningen i grundskolan och gymnasiet"
    Projektledare: Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet

  • "Opening up new spaces for preschool education in a diverse and migrating world"
    Projektledare Fil.dr Anne Harju, Malmö högskola

  • "Animerad kemi – det nya lärandet? Animation och digitala verktyg möter NO-ämnets laborativa tradition i de tidiga årens kemiundervisning"
    Projektledare: Professor Magnus Hultén, Linköpings universitet

  • "Digitalt förstärkt matematikundervisning: Lektionsmoduler som stöd för orkestrering av matematisk kvalitet i undervisning"
    Projektledare: Professor Per Nilsson, Örebro universitet

  • "Lekbaserad didaktik – att vidareutveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskollärare"
    Projektledare: Professor Niklas Pramling, Göteborgs universitet

  • "Effektiv interaktion för optimal språkutveckling och lärande i klassrummet. Lärare och barn i en randomiserad kontrollerad studie"
    Projektledare: Professor Birgitta Sahlén, Lunds universitet

  • "Specialpedagogiska undervisningsinsatser för deklarativ kunskap i matematik"
    Projektledare: Professor Joakim Samuelsson, Linköpings universitet

  • "Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6"
    Projektledare: Docent Martin Stolare, Karlstad universitet


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00