Fahlén om skolans arbetsmiljö: "Bedrövligt"
ARBETSMILJÖ. Nio av tio skolor brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet visar Arbetsmiljöverkets granskning. Inte förvånande menar Åsa Fahlén som tycker att det måste finnas en långsiktighet i skolornas arbetsmiljöarbete.
Josefin Silverberg
ReporterDe vanligaste bristerna i skolornas arbetsmiljö
- Bristande skriftliga bedömningar av arbetsmiljörisker.
- Briser i skriftliga rutiner som beskriver hur man ska jobba med arbetsmiljön.
- Tidsbestämda handlingsplaner för åtgärder som inte behöver åtgärdas omedelbart.
- Fördelningar av uppgifter i förebyggande arbetsmiljöarbetet.
- Arbetsgivarna brister i att undersöka ohälsosam arbetsbelastning.
- Luftkvalitet i klassrum, för många personer utifrån vad ventilationen är anpassad för.
- Rutiner för drift och underhåll av skolfastigheten. Underhåll av ventilation, kontroll av städverksamhet med mera.
- Åtgärder för bullerkänsliga elever och personal, undersökningar och riskbedömningar för idrotts-, musik och trä- och metallslöjdlärare.
Riskbedömningar i förebyggande syfte i skarpa hot- eller våldssituationer. - Brister i riskbedömningar för elever som gör praktik.
Dålig luft, stressig arbetsmiljö och brister i hur skolor följer upp och förebygger våld- och hotsituationer är några av arbetsmiljöproblem som finns i svenska skolor. Arbetsmiljöverkets sammanställning visar att 9
REAKTIONER
– Ansvarig minister är väldigt snabb med att lägga ansvaret på tidigare regering. Vi gjorde en hel del, men man måste göra mer.
Camilla Waltersson Grönwall, skolpolitisk talesperson för Moderaterna till TT.
– Standarden på många av våra grundskolor är för låg, framförallt när det gäller luftkvaliteten. Det stora trycket på många skolor att ta emot ett ökat antal elever gör inte situationen bättre. Skolledarna behöver kanske i ökad utsträckning sätta hårt mot hårt och returnera sitt arbetsmiljöansvar om förutsättningar saknas att kunna följa arbetsmiljöregleringarna fullt ut.
Matz Nilsson, ordförande Skolledarna i pressmeddelande.
– För att ge alla elever förutsättningar att lyckas måste mycket förändras. Arbetsmiljö är en viktig del som inte får prioriteras ner.
Jacob Amnér, vice förbundsordförande Sveriges Elevråd, på Twitter.