Ändrat betygssystem kan öka jämlikheten i skolan

KUNSKAPSBEDÖMNING. För att få en jämlik skola är första steget att ändra sättet vi betygsätter eleverna, enligt nationalekonomen Jonas Vlachos.

Skolverkets senaste rapport visade att elevernas socioekonomiska bakgrund spelar allt större roll. Betygen påverkas också negativt om skolan har en mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning.
Skolverkets senaste rapport visade att elevernas socioekonomiska bakgrund spelar allt större roll. Betygen påverkas också negativt om skolan har en mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning.
Josefin Lingström

Vesna Prekopic presenterade förra veckan sin rapport Jakten på den jämlika skolan. Hon framförde tio förslag som behöver genomföras för att skolan ska bli mer jämlik. Bland annat ser hon

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00