Arbetsmiljöverkets opinionsbildning

Fråga 2017/18:590 Arbetsmiljöverkets opinionsbildning

av Lars Beckman (M)

till Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S)

 

Arbetsmiljöverket lanserade under slutet av 2017 mobilspelet The Boss – var går din gräns? som en del av myndighetens informationssatsning. Det opinionsbildande mobilspelet hade enligt Arbetsmiljöverket till syfte att ”illustrera hur arbetsgivare kan frestas att kompromissa med sina anställdas säkerhet”. En paroll som myndigheten använt i samband med lanseringen av mobilspelet är frågan ”Vad är viktigast för dig – pengar eller människor?”

Det är välkommet att Arbetsmiljöverket nu har valt att backa och har tagit bort mobilspelet. Arbetsmiljöverkets kommunikationschef har även i ett uttalande bett alla företagare som tagit illa vid sig om ursäkt. Det är givetvis ändå oroväckande och beklagligt att myndigheten från första början har valt att bedriva den här typen av företagarfientlig opinionsbildning som pekar ut företagare som illvilliga fuskare.

Arbetsmiljöverket anger att den långsiktiga informationssatsningen, som mobilspelet var en del av, ingår i myndighetens regeringsuppdrag 2015–2018. Att myndigheter satsar på informationskampanjer är inte nödvändigtvis något problem. Att svartmåla företagare på det här sättet är däremot något som inte borde ingå i någon myndighets uppdrag.

Med anledning av ovanstående vill jag fråga arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson följande:

 

Vad avser ministern att vidta för åtgärder för att säkerställa att den här typen av opinionsbildning inte är en del av Arbetsmiljöverkets regeringsuppdrag?


Detta innehåll har levererats automatiskt via RSS utan Altingets ansvar