- Accelerera Akavias genomslagskraft externt i samhällspolitiska insatser och förbundets roll som arbetsmarknadspart i nära samverkan med Akavias många sakkunniga, experter och pressansvarig.
- Ta fram kommunikationsstrategier, -planer och budskapsplattformar, på bland annat organisationsnivå, enhetsnivå och för enskilda kommunikationsinsatser.
- Initiera, planera och producera kommunikationsprojekt och -insatser.
- Bidra till att all kommunikation följer framtagen strategi och identifiera nya sätt att nå ut med det värde Akavia skapar för individ, profession och samhälle.
- Genom 360-gradig förståelse och mångdimensionell analys mejsla fram rätt vinkel, budskap, målgrupp, timing och kanaler i varje projekt.
- Relevant akademisk utbildning, exempelvis kommunikation eller samhällsvetenskap.
- Flerårig erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete i idé- och värderingsbaserade organisationer, politiskt parti, kommunikations-/PR-/PA-byrå, tankesmedja eller annan kunskapsintensiv verksamhet.
- Erfarenhet av att utifrån kunskapsintensivt och komplext innehåll definiera strategiska budskap, på såväl övergripande nivå som i enskilda uttag.
- Dokumenterad förmåga att se nyheters möjliga kommunikationsvinklar och momentant skapat uttag som fått genomslag i förtjänade kanaler.
- Hög förmåga att se och bidra till helheten samt växla mellan sådant som är planerat respektive händelsestyrt.
- Stor vana som skribent att med kort varsel ta fram innehåll med hög kvalitet.
- Nyfiken, kunskapsdriven och analytisk.
- Insatt i det samhällspolitiska landskapet och motiverad att bidra till Akavias samhälls- och arbetsmarknadsutvecklande arbete.
- En utpräglad lagspelare som vill vara en del av och bidra till Akavias framåtlutade och energiskapande gemenskap.
- Syftes- och resultatdriven och sträva efter så enkla processer som möjligt för maximal effekt.
- Ansvarstagande med ett gott självledarskap.
- Prestigelös och utvecklingsorienterad.