MSB:s mångmiljonnota: ”Ett exceptionellt läge”

Störst del av den offentliga sektorns miljardkostnader för kommunikation står statens myndigheter för. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) toppar listan. ”Vi har bra och duktiga stridspiloter med fantastiska flygplan, men det här är den civila sidans motsvarighet”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.

MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.
MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Miranda Olsson

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) lade nästan 115 miljoner kronor på pr och kommunikation från externa leverantörer 2021.

Det är mer än dubbelt så mycket som Arbetsförmedlingens 50,5 miljoner

Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00