Fortsatt låst kring statsstöd för biodrivmedel

FÖRDJUPNING. Trots ihärdiga påverkansförsök ser det svårt ut för Sverige att behålla den sänkta skatten på rena och höginblandade biodrivmedel. Men regeringen avvaktar slutliga besked från EU-kommissionen och lägger samtidigt krut på att ta fram alternativa styrmedel.

Omkring 85 procent av biodrivmedlena importeras till Sverige. <br>
Omkring 85 procent av biodrivmedlena importeras till Sverige.
Foto: Georges Boulougouris © European Communities , 2006
Jacob Hederos

Man behöver se över reglerna så att det blir lättare att tillåta sänkt skatt

Magdalena Andersson
Finansminister (S)

Under det senaste finansministerrådet var det inte Magdalena Andersson (S) som representerade Sverige vid det runda bordet i Bryssel.

Istället höll hon till på andra sidan gatan på EU-kommissionens högkvarter

Dokumentation

Också startskott för biojet-kraven

Förslaget om att införa ett inblandningskrav för flygsektorn kommer också att skickas ut tillsammans med de andra reduktionspliktsnivåerna. Det innebär att ännu en del av förslagen från Biojet för flyget-utredningen kan komma på plats. Transportstyrelsen har redan fått uppdrag om att se över start- och landningsavgifterna, och en utredning har också tillsatts för att införa miljöinformation vid flygresor.

Samtidigt kommer också förslagen som ska se till att Sverige lever upp till 14-procentsmålet i det nya förnybartdirektivet läggas fram. Det innebär bland annat att åtgärder för att nå 3,5 % procentskravet på avancerade biodrivmedel och biogas också läggs fram.

Höginblandat ser inte ut att locka till sig de sämsta alternativen

En risk med att behålla nuvarande modell som lyfts fram är att de statsstödda rena och höginblandade drivmedlena skulle locka till sig de minst klimatsmarta biobränslena. Detta eftersom de endast behöver uppfylla hållbarhetskriteriernas krav på minst 50 procents minskade växthusgasutsläpp. Inom reduktionsplikten stimuleras istället en inblandning med biobränslen som har så hög utsläppsreduktion som möjligt, då det oftast blir billigare för drivmedelsleverantören.

När Energimyndigheten pekade på detta samband i sin kontrollstation skedde det dock med en reservation på att de endast hade data över ett halvår. När Altinget ber om motsvarande siffror ett halvår senare har skillnaden minskat, och i HVO:n och FAME:n är nu skillnaden i växthusgasutsläppen i de två marknadsandelarna bara som mest en procent.

Nischade biodrivmedelsleverantörer på höginblandat (2018)

E85
Lantmännen Agroetanol AB
ED95
SEKAB Biofuels & Chemicals AB
Lantmännen Agroetanol AB
FAME
Adesso BioProducts AB
Ecobränsle i Karlshamn AB
HVO
Inter Terminals Sweden AB
Eco1 Sverige Filial


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00