Dyra anmälningar mot vården

VÅRD. Det nya systemet för att utreda anmälningar mot vården är fyra gånger dyrare än beräknat, enligt en rapport från Statskontoret.

Johanna Alskog
Fakta
Ny myndighet
Inspektionen för vård och omsorg bildades halvårsskiftet 2013. Då flyttades hanteringen av enskildas klagomål över från Socialstyrelsen till den nya myndigheten.
Till och med år 2011 hanterades enskildas klagomål av HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. I dag avgör HSAN endast ärenden från IVO, JK och JO.

En tredjedel av Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) går i år åt till att utreda enskildas klagomål mot hälso- och sjukvården. Det är fyra gånger mer än beräknat, konstaterar

Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00