Är du säker på att du vill anmäla den här kommentaren?
James Brocka
· Partisekreterare, Socialliberalerna
Proaktiv individanpassad undervisning, i enlighet med Skollagen. (Inte bara i teorin.)
Konklusion: Samtliga Sveriges elever kan höja sin kunskapsnivå med proaktiva insatser. Betyg är postaktivt verktyg och ett trubbigt sådant.
Man kommer även själv fram till denna slutsats:
Stödåtgärderna sattes då in sista året i högstadiet. Det var alldeles för sent. Eleverna hade då inte tillräckligt med tid att nå grundskolans kunskapsmål.
Alltså är det inte betyg som avgör utan hur man säkerställer förutsättningarna att kunna tillgodogöra sig undervisningen på ett adekvat sätt, inte bara kortsiktigt för ett läxförhör e.dyl.
Behöver vi betyg utifrån dagens modell där alla har rätt till gymnasial utbildning?
Tidiga insatser är avgörande för att alla elever ska nå kunskapsmålen.
HALLÅ DÄR. En baklängespratande krogrecensent, vars andra förlossning inte var någon räkmacka. Altingets nya krönikör Agnes Arpi flaggar för sina favoritämnen och för risken att göra alla läsare besvikna.
PRESSTRÄFF. Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap håller gemensam digital pressträff om covid-19, tisdagen den 2 Mars klockan 14.
ÖVERBLICK. I dag inleds domstolsförhandlingarna för det omtalade husköp som KD-ledaren försöker få igenom. En webblänk för att boka vaccin har spridits till allmänheten och Almedalsveckan blir digital. Läs Altingets nyhetsöverblick.
James Brocka · Partisekreterare, Socialliberalerna
Proaktiv individanpassad undervisning, i enlighet med Skollagen. (Inte bara i teorin.)
Konklusion: Samtliga Sveriges elever kan höja sin kunskapsnivå med proaktiva insatser. Betyg är postaktivt verktyg och ett trubbigt sådant.
Man kommer även själv fram till denna slutsats:
Stödåtgärderna sattes då in sista året i högstadiet. Det var alldeles för sent. Eleverna hade då inte tillräckligt med tid att nå grundskolans kunskapsmål.
Alltså är det inte betyg som avgör utan hur man säkerställer förutsättningarna att kunna tillgodogöra sig undervisningen på ett adekvat sätt, inte bara kortsiktigt för ett läxförhör e.dyl.
Behöver vi betyg utifrån dagens modell där alla har rätt till gymnasial utbildning?
Tidiga insatser är avgörande för att alla elever ska nå kunskapsmålen.