Tack för ditt engagemang


Är du säker på att du vill anmäla den här kommentaren?

  • Jonas Schiött · Lärare

    Det är ju klädsamt att en viss sjukdomsinsikt har uppstått.

    Men jag måste skratta åt det här:
    "Men vi vill ha ett friskolesystem som ökar likvärdigheten och som sätter stopp för betygsinflation och de avarter som ibland dyker upp bland friskolorna i Sverige. Fler förslag på hur detta kan göras överlämnar vi åt professionen."
    Jaha, NU skall lärarna lyssnas på? Men bara inom väldigt snävt definierade ramar förstås.
    Men OK, här kommer några förslag:
    * Likvärdighet ökar och betygsinflation minskar om man inte kan tjäna pengar på att driva skolor.
    * Båda dessa, fast mest likvärdigheten, påverkas om lärares arbetstid regleras på nationell nivå och skolpengen likaså.
    * Betygsinflation kan minskas exempelvis genom externt rättade examinationer. Eller återgång till ett relativt betygssystem. Eller om vi skall vara litet radikala, att betyg inte är en selektionsgrund alls utan att gymnasieskolor lottar sina platser bland de sökande och högskoleutbildningar har specifika inträdesprov.
    * Med "avarter" antar jag menas religiöst fundamentalistiska skolor? Tja, så länge vi har begränsningen att det måste finnas friskolor och ett skolval, är enda sättet att komma åt detta hårdare regler och kontrollfunktioner för vem som får driva en skola.

Läs utbildning gratis i 14 dagar

  • Effektivt verktyg för omvärldsbevakning
  • Nyheter, analys och debatt om sakpolitiken
  • Sakligt och unikt innehåll
Gratis provabonnemang