Debatt

"Vi måste satsa på hållbara transporter"

DEBATT. Staten bör vara en föregångare och visa vägen för både kommuner och regioner i omställningen av transportsektorn. Det skriver Fredrik Winberg (S), ordförande i Klimatberedningen i Kristianstad kommun, och påminner om Sveriges goda förutsättningar för att fasa ut de fossila bränslena.

Fredrik Winberg (S) är ordförande i Klimatberednigen i Kristianstads kommun.
Fredrik Winberg (S) är ordförande i Klimatberednigen i Kristianstads kommun.Foto: Foto: Kristianstads kommun
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av: Fredrik Winberg (S)
ordförande Kristianstads kommuns Klimatberedning

Klimatfrågorna är en global utmaning som måste mötas med både nationellt, regionalt och lokalt ansvarstagande. Transporterna är av en av de viktigaste utmaningarna som vi i Sverige står inför. Sverige har alla förutsättningar att vara ett av världens mest hållbara länder. Dock behöver utvecklingen gällande transporter skyndas på och fossila bränslen fasas ut i snabbare takt. Regeringen har i sin klimat- och energiproposition från 2009 formulerat ett mål om en fossilbränsleoberoende transportsektor i Sverige år 2030:

”Arbetet med att minska transportsektorns klimatpåverkan utvecklas och år 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.”

Omställningsplaner i stat och bolag

I propositionen redovisas också olika delåtgärder för att nå detta mål. Bland dessa återfinns exempelvis:

Staten bör vara en föregångare och visa vägen för både kommuner och regioner.

Bränslefrågan är viktig i arbetet med omställningen till en fossilfri transportsektor i Sverige, men även energieffektiviseringspotentialen är stor i såväl fordon som i beteendemönster. Fordonen finns, bränslen finns, men rätt lösningar krävs på rätt plats. Som en del i detta bör statliga myndigheter och bolag ta fram planer på att ställa om från fossila bränslen till förnyelsebara alternativ, såsom biogas, HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) och el. Denna omställning måste ske betydligt snabbare även i hela landet. Staten bör vara en föregångare och visa vägen för både kommuner och regioner.

Närproducerade drivmedel

Vi har i dag många fullgoda alternativ till bensin och diesel som är fossilfria. När det gäller inköp av fordon bör detta ske utifrån bränslets klimatpåverkan. Sverige har även goda förutsättningar för att producera en stor andel förnybara drivmedel på hemmaplan. Exempelvis kan biogas produceras från olika slags organiskt avfall och ett flertal biodrivmedel kan produceras ifrån skogsråvara. Sverige har en stor förnybar elproduktion, som kan bli ännu större med mer sol- och vindkraft och som kan användas till elbilar.

Sverige är på god väg att fasa ut fossila bränslen gällande transporter, men det är hög tid att skynda på utvecklingen.

Staten måste gå före och visa vägen!

Dokumentation

Debatt om kommunerna och klimatpolitiken

Kommunerna är en avgörande pusselbit för att riksdagspartiernas nya klimatöverenskommelse ska uppnås. Altinget Miljö&Energi låter ett antal kommunalråd lyfta fram vad de förväntar sig av regeringen, riksdagen och Miljömålsberedningen.

Läs tidigare debattartiklar:

 

"Transportplanen måste utgå från klimatmålen"
Regering och riksdag måste se till att Trafikverkets planering utgår från klimatmålen. Och det måste ske nu när Trafikverket ska arbeta fram den nationella transportplanen för 2018-2029, skriver Torbjörn Nilsson (MP), miljönämndsordförande i Karlstad kommun.

Kommunpolitiker? Vill du delta i debatten? Kontakta [email protected]



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00