Analys av 
Johanna Alskog

"Vattenfall bör låta medierna sköta sitt"

ANALYS. Vattenfall tycker att mediernas rapportering om klimatförändringarna bör bli mer optimistisk. Det är anmärkningsvärt att ett statligt bolag driver opinion om att mediernas klimatbevakning är för negativ.

Foto: Jessica Gow/TT
Johanna Alskog

Medierna bör tänka på två saker när de rapporterar om klimatförändringarna, läser jag i Vattenfalls märkliga rapport "Samtalet om klimatförändringar och dess inverkan på mänskligt beteende". För det första att i högre grad förmedla att det är möjligt att minska påverkan av klimatförändringarna, för det andra att rapportera om de framsteg som görs.

En av slutsatserna som Vattenfall drar – utifrån den enkät som rapporten bygger på – är att en överväldigande negativ rapportering kan leda till klimatångest, maktlöshet hos den enskilda individen och en minskad tendens att vidta åtgärder.

"Mer balanserad rapportering å andra sidan, kan inspirera till handling genom uppvisande av ledarskap, i synnerhet när företag och regeringar, de som förväntas uppvisa detta ledarskap, lyfts fram." skriver Vattenfall sedan i nästa stycke.

Det här är problematiskt

Det finns mycket att säga om uppfattningen att medierapportering om klimatet inte ska vara för negativ, alarmistisk eller pessimistisk – för då riskerar människor att ge upp. Det skulle också finnas ganska mycket att säga om hela Vattenfalls så kallade rapport (utan namn på författare, men fluffigt formgiven och med många livsstilsbilder på människor i naturen). Men det lämnar jag faktiskt därhän.

Våra resultat visar att det vore bra om medierna beaktade två nyckeldimensioner i samband med att de rapporterar om ämnet. 

Ur Vattenfalls rapport Samtalet om klimatförändringar och dess inverkan på mänskligt beteende

För det riktigt problematiska är att Vattenfall, Sveriges statliga energijätte med verksamhet i fem länder, ägnar sig åt att driva opinion om att medierna är för negativa i sin klimatrapportering. Vattenfall borde ha vett och omdöme att låta medierna sköta sitt.

Formuleringen om att rapportering som lyfter fram "företag och regeringar, de som förväntas uppvisa detta ledarskap" kan inspirera människor till handling (i motsats till dagens situation när vi är skulden till deras klimatångest) är närmast hårresande.

Ytterligare varning till medierna

För att komplicera det hela, så är det samtidigt viktigt att medierapporteringen inte blir för optimistisk, varnar Vattenfall:

"Men medierapportering bör heller inte gå för långt åt andra hållet, att måla en för optimistisk bild förvrider inte bara verkligheten utan undviker också att främja en känsla av berättigad vrede över vad vi gör med vår planet. Även denna känsla är kopplad till en ökad tendens att agera."

Nu har jag svårt att se, utifrån den verklighet vi lever i, klimatrapporteringen bli så otroligt optimistisk att människor skulle förledas att tro att allt är klappat och klart. Men som självutnämnd representant för medierna tackar jag ändå Vattenfall för alla tips om hur vi medier borde skriva och rapportera och för att bolaget valt att dela sin rapport "i en anda av ödmjukhet" (direktcitat ur rapporten).

Jag tackar också för inbjudan att "följa med på vägen mot ett fossilfritt liv", men kan tyvärr inte lova att jag kommer dela med mig av mina "positiva framsteg".

En tanke till

Enligt rapporten välkomnar Vattenfall tankar och kommentarer, så en sista tanke: Kan det vara så att Vattenfall av gammal vana lägger mycket stora resurser på påverkansarbete, men glömt bort varför?


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00