Debatt

V i Stockholm replikerar: Naivt att tro att klimatkrisen löser sig själv

REPLIK. Vi prioriterar bort motorvägar till förmån för spår. Vi är inte naiva, men vi tar klimathotet på allvar, till skillnad från Transportföretagen, skriver Anna Sehlin (V) från Region Stockholm.

"Att tro att Förbifart Stockholm ska avlasta innerstaden är bara naivt eller direkt vilseledande"
"Att tro att Förbifart Stockholm ska avlasta innerstaden är bara naivt eller direkt vilseledande"Foto: Fredrik Persson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Anna Sehlin (V)
Regionråd i opposition, Region Stockholm


Transportföretagen skriver att Vänsterpartiet är naiva när vi vill satsa på spårburen trafik i stället för bilvägar. Samtidigt sker det redan nu minst en klimatkatastrof i veckan någonstans i världen, enligt FN1. Australien står i lågor. Vem är det som är naiv?

Läs också

Bygger vi nya stora vägar kommer biltrafiken att öka, enligt Trafikverket, och därmed ökar utsläppen av växthusgaser. Vi måste agera kraftfullt för att minska utsläppen och rädda vårt klimat.

Direkt vilseledande

Det är intressant att Transportföretagen skriver att Förbifart Stockholm ska avlasta Stockholms innerstad. Tyvärr är väldigt lite av trafiken på dagens ”förbifart” Essingeleden genomfartstrafik. De flesta som reser där är på väg till innerstaden eller närliggande platser.

Dubbelspår på Nynäsbanan kostar cirka 1 miljard. Tvärförbindelse Södertörn kostnadsberäknas till över 10 miljarder. De pengarna skulle kunna användas på bättre sätt.

Anna Sehlin (V)
Regionråd i opposition, Region Stockholm

Att tro att Förbifart Stockholm ska avlasta innerstaden är bara naivt eller direkt vilseledande.

Behövs inte

Med exempelvis elbilar skulle en del av utsläppen minska, men tyvärr är elbilar dyra och inte utsläppsfria. Ska bara rika ha råd att färdas miljövänligt?

Nej, i stället för att satsa på nya motorvägar och dyra elbilar vill vi satsa på kollektivtrafiken. Den ska vara tillgänglig och billig, så att den blir attraktiv att använda för alla Stockholmare. Tvärförbindelse Södertörn behövs inte om det går att ta sig runt på annat sätt än med egen bil.

Använd pengarna bättre

Vi håller med om att det är för trångt på väg 259. De som bor längs vägen blir bilberoende just för att det saknas bra spårförbindelser, vilket vi skulle få om vi bygger Spårväg Syd.

Tvärförbindelse Södertörn behövs inte heller för transporter till Norvik om transporterna skulle ske med tåg i stället för lastbil, för detta behövs dubbelspår till Nynäshamn.

Dubbelspår på Nynäsbanan kostar cirka 1 miljard. Tvärförbindelse Södertörn kostnadsberäknas till över 10 miljarder. De pengarna skulle kunna användas på bättre sätt.

Ta klimathotet på allvar

Vi prioriterar klimat, miljö och hälsa. Vi prioriterar bort motorvägar till förmån för spår. Vi är inte naiva, men vi tar klimathotet på allvar, till skillnad från Transportföretagen.

Dokumentation

Läs tidigare inlägg i debatten:

Transportföretagen: Naivt att tro att järnvägstrafik löser situationen

Enligt Vänsterpartiet i Stockholmsregionen ska inga mer pengar ska gå till nya motorvägar. Men Stockholm växer – det kräver satsningar på både kollektivtrafik och väginfrastruktur, skriver Transportföretagens Tina Thorsell. 



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00