Trafikverkets klimatkrav under lupp

UPPHANDLING. Under år 2020 kommer de första intrastruktursatsningarna med krav på 15 procents lägre utsläpp att utvärderas av Trafikverket. Men det är först framöver som den riktigt stora prövningen väntar för leverantörerna.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jacob Hederos

För ett järnvägsprojekt räknar vi med att det skulle handla om 1,5 procent ökade kostnader för klimatneutrala material. Det är fortfarande felräkningspengar.

Håkan Johansson
Trafikverket

Samtidigt som frågan om hur klimatkrav ska införas i fler delar av den offentliga upphandlingen utreds pågår det flera projekt redan nu där olika modeller av klimatkrav redan används. Ett

Dokumentation

Krav ställs också på material

Sammantaget omfattas huvuddelen av upphandlingarna inom Trafikverket numera av klimatkrav, och fler upphandlingar fasas hela tiden in under kraven. Men för vissa projekt, som bland annat understiger ett värde på 50 miljoner, ställs det istället krav på utsläppsreduktioner i de material och drivmedel som används.

Den modellen är också mest aktuell att använda för det kommunala vägnätet, som står för cirka en tredjedel av det totala nätet. Materialkraven har redan införts i de tre storkommunerna i Sverige, och under 2020 kommer också Trafikverket på uppdrag av regeringen att utbilda fler kommuner till att ställa klimatkrav vid upphandling av byggande, drift och underhåll av transportinfrastruktur.

Läs mer om Trafikverkets klimatkrav vid upphandlingar här och här


Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00