Tio hetaste miljödebatterna 2018

DEBATT. Miljörörelsens roll, Jordbruksverkets trovärdighet och skidbolaget Skistars klimatarbete – det är några av de debattämnen som engagerat Altinget Miljö & Energis läsare allra mest under år 2018. Läs hela tio-i-topp-listan.

1. "Miljöaktivisterna har mycket att förklara"
Vi får inte ihop miljörörelsens ideal med vår verklighet. Det är hög tid att aktivisterna får stå till svars för sina förslag, skriver Robert Wedmo, vd Mark- och miljörådgivning, och Rickard Axdorff, grundare Naturbrukarna Sverige.

2. "Skärpning, klimat-nonchalanten Skistar"
Klimatförnekarna är i stort sett borta från den svenska debatten. Fram träder istället klimat-nonchalanterna, som rycker på axlarna åt klimathoten eller omfamnar dem för att de kortsiktigt är bra för affärerna. I främsta ledet står Skistar AB, skriver Mattias Goldmann och Erik Huss, från Fores och Protect Our Winters Sverige.

3. "Miljöaktivisterna" är ingen centralstyrd organisation
Ingen påstår att det är lätt att försörja en växande befolkning och samtidigt ta ansvar för miljön och klimatet. Vägen till hållbarhet bör debatteras, men det är onödigt att trampa på hela miljörörelsen, skriver miljöorganisationerna Klimataktion, Skydda Skogen och Älvräddarna i en replik till Rickard Axdorff och Robert Wedmo.

4. "Här är repliken Skistar borde ha skrivit"
Skistar vill inte svara på vår kritik mot bolagets kampanj "Ta flyget till fjällen". Därför skriver vi nu repliken som Skistar aldrig skrev – med fem punkter om hur skidåkningen blir en självklar del av klimatarbetet, skriver Fores vd Mattias Goldmann.

5. "Detta förväntar vi oss av Jordbruksverkets nya gd"
Jordbruksverkets trovärdighet i hållbarhets- och djurskyddsfrågor påverkar trovärdigheten för svensk matproduktion. Den nya generaldirektören Christina Nordin måste nu återupprätta myndighetens förtroende hos civilsamhället, skriver Vi konsumenters Gunnela Ståhle och Åsa Hagelstedt, Djurskyddet Sverige.

6. "Ny farled för lyxkryssare vore vettlöst"
Trafikverkets och Sjöfartsverkets förslag om en ny farled för lyxkryssare genom Stockholms skärgård är miljömässigt vettlöst. Projektet Horsstensleden bör begravas och glömmas bort för gott, skriver nio marina forskare.

7. "Den svenska modellen en katastrof för Jokkmokk"
Jokkmokks kommun bidrar mest till statskassan via Vattenfalls kraftverk. Trots det undantar staten Luleälven från alla former av miljöåtgärder och möjlighet till arbetstillfällen, skriver 14 företrädare för lokala organisationer och politiska partier som anser att staten sviker Jokkmokk.

8. "Vattenbrist eller intressebrist?"
Handen på hjärtat, du politiker som läser detta, hur har du brytt dig om dricksvattenfrågan under mandatperioden? Den tiden är förbi när vi kunde ta vatten för givet, skriver fem företrädare för Svenskt Vatten.

9. "Är grön infrastruktur det bästa för miljön?"
Handlingsplanen för grön infrastruktur riskerar att bli en blöt filt över Stockholms län och försvåra kommunernas arbete med planering av bebyggelse och infrastruktur. Regeringen måste tänka om kring de regionala handlingsplanerna för grön infrastruktur, skriver 17 moderater i Stockholms län.

10. "Ingen mänsklig rättighet att förstöra klimatet"
Det är förorenaren som ska betala. Då blir det logiskt att även flyget måste betala för sina utsläpp och att det behöver ske med någon form av flygskatt, skriver riksdagsledamot Maria Weimer (L).

Forrige artikel "Blocköverskridande samverkan vore miljöpolitikens bästa julklapp" Næste artikel "En starkare äganderätt stärker de gröna näringarna"
Konflikterna i industrins färdplaner mot fossilfritt

Konflikterna i industrins färdplaner mot fossilfritt

FOSSILFRITT. Den växande högen av färdplaner från industrisektorerna sätter press på politiken att sätta ner foten i flera frågor. Det gäller inte bara striden om biodrivmedlen eller hur elnätet och elproduktionen ska klara av de ökande behoven.