Debatt

"Ska Sverige styras av politiska mål eller linjalpolitiker?"

SLUTREPLIK. Det är politikers uppgift att forma framtiden. Trafikverkets trubbiga verktyg duger inte som beslutsunderlag, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.

"Trafikverkets prognoser motsäges av faktiska resultat av gjorda satsningar."
"Trafikverkets prognoser motsäges av faktiska resultat av gjorda satsningar."Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Ulf Flodin
Ledamot, Järnvägsfrämjandet

Många aktörer i vårt land talar sig varma för att överföra transporter från landsväg till järnväg och sjöfart och att öka det kollektiva resandet.

Detta skriver även Trafikverket i sitt Inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden 2022–2033 respektive 2022–2037, som utkom 30 oktober. Men i Trafikverkets skrift skriver man att eftersom det inte går att överföra tillräckligt mycket trafik från vägarna till järnväg och annan kollektivtrafik är det inom vägsektorn som åtgärder måste utföras.

Läs också

Trafikpolitiken får inte styras av linjalpolitiker utan mål. I stället krävs det politiker med egna kunskaper och ork att ställa om samhället i verkligt hållbar riktning.

Ulf Flodin
Järnvägsfrämjandet

Därmed har man ju i praktiken nedprioriterat utsikterna att samtidigt vidtaga kraftfulla åtgärder mot vägtrafikens alla olika olägenheter. Det gäller buller, markförstörelse, partikelutsläpp i luft och vatten, olycksrisker och stillasittandets sjukdomar. Det gäller även  bristande ekonomisk effektivitet för privatpersoner och hela samhället och dålig regionalpolitik eftersom tåg är det snabbaste landtransportmedlet.

Krävs drastiska förslag

I andra länder har man hunnit längre. I Köpenhamn har man insett vad klimatet kräver och vidtagit drastiska steg för att minska bilismen. I Paris har man tagit beslut att minska parkeringsytorna med 70 procent och använda dessa för cyklister och fotgängare. Liknande omställningar har man beslutat om i ett fyrtiotal städer världen över.

Dessa exempel på målstyrning uppmuntras inte i Trafikverkets skrift. Man ger i stället valhänta förslag att minska bilåkandet och lastbilstrafiken och drar därefter slutsatsen att det är ogörligt att få tillräcklig verkan för klimatet.

Vill förverkliga prognosen

I stället för målstyrning förordar verket prognosstyrning. Prognoserna bygger på gångna års trafikutveckling. Prognosstyrning innebär att man lägger en linjal över den trafikutveckling som varit och extrapolerar kurvorna.

På sidan 60 skriver man "Syftet med basprognosen är varken att beskriva en önskvärd framtid eller en ideal klimatpolitik, utan att utgöra en referensutveckling för bland annat infrastrukturplanering." Det genomgående budskapet i rapporten är att vi i praktiken bör möjliggöra att prognoserna kan förverkligas.

Men detta sägs inte rent ut, utan är ett vagt budskap som genomsyrar denna rapport. I sitt svar till Järnvägsfrämjandets artikel den 24 november skriver tre representanter för Trafikverket den 30 november "Prognoserna beräknar, utifrån beslutad politik och omvärldsfaktorer, hur trafik, resande och transporter kan förväntas utvecklas, och inte vad man önskar eller hoppas ska hända. Baserat på dessa prognoser kan man analysera och rekommendera olika åtgärder och investeringar." Som läsare drar jag faktiskt slutsatsen att prognoser styr verkets förslag.

Bygger utifrån prognoserna

Ett annat bidragande motiv för Trafikverket att inte föreslå några större förändringar i trafikpolitiken är deras samhällsekonomiska kalkyler. Dessa bygger på verkets prognoser om vilken effekt resandeökning som järnvägssatsningar kommer att få.

Trafikverkets prognoser motsäges av faktiska resultat av gjorda satsningar. Exempelvis byggdes Svealandsbanan mellan Södertälje–Eskilstuna–Valskog enkelspårig eftersom Trafikverket ansåg att det skulle räcka. Nu tvingas man bygga flera nya mötesspår för att rymma all trafik.

En självuppfyllande profetia

Det är politikers uppgift att forma framtiden. Trafikverkets trubbiga verktyg duger inte som beslutsunderlag. Trafikverkets prognoser fungerar som en självuppfyllande profetia. Trafikpolitiken får inte styras av linjalpolitiker utan mål. I stället krävs det politiker med egna kunskaper och ork att ställa om samhället i verkligt hållbar riktning.

Dokumentation

Läs tidigare inlägg i debatten: 

Trafikverket: Prognoser innebär inte rekommendationer

Det förekommer flera grundläggande missuppfattningar i Järnvägsfrämjandets debattartikel. Prognoser utgör vare sig politiska rekommendationer eller visioner för trafik- och samhällsplanering, skriver Trafikverket.

Debatt: Trafikverket – bromskloss för klimatomställningen

Trafikverkets förslag konserverar vägtrafikens skadligt dominerande roll och beaktar inte järnvägens överlägsenhet. Är det trafikpolitiker som styr Trafikverket eller är det tvärtom? Det skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00