Sen infrastrukturplan landar hos nya riksdagen
INFRASTRUKTUR. Trafikverket bör få i uppdrag att ta fram en ny tolvårig investeringsplan för infrastrukturen – en plan som bygger på riksdagens klimatmål. Det anser Vänsterpartiet när den nya riksdagen nu ska behandla den försenade infrastrukturplanen.
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetSatsningen på höghastighetsjärnväg är dock ett näst intill renodlat storstadsprojekt på bekostnad av nödvändiga investeringar i resten av Sverige.
ur SD:s följdmotion
Flyget är ett hittills oslagbart transportmedel när det kommer till att transportera människor längre sträckor på kort tid. Ur ett infrastrukturellt kostnadsperspektiv är det även ett effektivt transportmedel då flyget inte behöver några anlagda vägar eller järnvägar för att kunna ta sig fram.
ur Alliansens gemensamma följdmotion
Att som den rödgröna regeringen återkommande ställa exempelvis tåg mot landsväg är direkt kontraproduktivt. Alliansen tror i stället på att nyttja varje transportslag så effektivt som möjligt och ligga i framkant vad gäller morgondagens lösningar för att våra transportslag ska vara så klimatsmarta som möjligt.
ur den gemensamma följdmotionen från M, L, KD och C
Regeringen kom inte riktigt i mål i tid med den tolvåriga planen för landets infrastruktur. Därför är det den nya riksdagen som får reagera på investeringsplanen.
Budgetramarna för infrastrukturplanen sattes
Regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029 presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Isabella Lövin (MP), klimatminister och vice statsminister, i början av juni. Den omfattar infrastruktursatsningar på totalt 700 miljarder kronor.
Regeringens skrivelse till riksdagen:
Nationell planering för transportinfrastrukturen 2018–2029