Segerlind (V): Stoppa djurtransporterna mellan länder

DEBATT. Transporter med levande djur som ska till slakt är långt ifrån oproblematiska i vanliga fall. I kölvattnet av coronakrisen ser vi scener som är värre än någonsin, skriver riksdagsledamot Elin Segerlind (V).

Elin Segerlind (V)
Riksdagsledamot
 

Djurtransporter fördröjs vid gränserna runt om i Europa och det gör att djurtransporter tillåts bli stående upp till 18 timmar vid gränserna, både till och inom EU, med stort lidande för djuren som följd.

Långa väntetider

De nu allt mer stängda gränserna och hårdare kontroller gör att det tar längre tid att passera mellan länder, och vissa transporter nekas att passera gränserna. Kroatien tillåter till exempel inte djurtransporter från högriskområden att köra in i landet. Vid den polska gränsen har det rapporterats om uppemot 40 kilometer långa köer, vilket ger långa väntetider.

Samma situation finns vid bland annat den turkisk-bulgariska gränsen där förare vittnar om att det tagit tre timmar att köra 300 meter. Djurtransporter ska normalt behandlas som en prioritet vid gränserna, men med 40 kilometer långa köer blir det en omöjlighet.

Stort stressmoment

Djurtransporter är i normalfallet långt ifrån oproblematiska. Innan coronakrisen var det många transporter som inte följde den existerande lagstiftningen, djur tillåts att packas tätt och kan tillbringa dygn i varma lastbilar. Med en ökad köttkonsumtion sker de också allt oftare.

Varje år uppskattas 1,37 miljarder levande djur transporteras inom EU. Transporterna är ett stort stressmoment för djuren och även korta transporter ökar stresshormonerna i djurens blod. I Sverige självdör varje år omkring 200 000 djur i samband med transporter.

Kött i stället för djur

Vänsterpartiet har länge arbetat för att djurtransporterna ska minska och vill se en övergång till transport av kött i stället för levande djur.

Det är heller inte rimligt att djur som föds upp i Sverige transporteras utomlands för slakt för att sedan transporteras tillbaka som kött för konsumtion. Det är inte hållbart varken för djur eller klimat. Vi anser att det behövs en lagstiftning som förbjuder djurtransporter som är längre än åtta timmar.

Det är tydligt att handeln med levande djur sker på djurens bekostnad, nu mer än tidigare. Men fortsatta transporter av djur mellan EU:s länder är en allvarlig risk för djurens välfärd.

EU tog i höstas en resolution om att förbättra djurtransporterna inom EU och menar man allvar med det arbetet kan man samtidigt inte fortsätta att låta transporter gå igenom Europa med de konsekvenser det innebär för djuren.

Följer inte förordningen

EU-kommissionen har varit tydliga med att djurtransporter är en fortsatt prioritet trots den svåra situation som uppstått av covid-19. Det är tydligt att en stor del av de transporter som nu genomförs inom EU inte sker i enlighet med EU:s förordning om skydd av djur under transport.

Den förordningen säger bland annat att den som är ansvarig ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att hålla resan kort och utan dröjsmål. Förordningen säger också att de berörda myndigheterna ska se till att åtgärder vidtas vid gränskontrollerna så att djurtransporterna behandlas som en prioritet.

Sändningar med djur får enligt förordningen inte fördröjas. Med det är precis vad som sker i dag.

Handla mer lokalt

Det är rimligt att stoppa transporterna mellan länder tills vi kan garantera att de förordningar vi har kan följas. När förutsättningarna för att det ska ske är på plats så ska vi också se till att de faktiskt följs. Detta är en åtgärd som också går alldeles utmärkt ihop med landsbygdsministerns uppmaning till oss i coronakrisen att handla mer lokalt producerade råvaror.

Vi borde inte använda krisen för att göra en redan dålig hantering av djuren ännu sämre. 

Forrige artikel Birdlife: Jägarintresset har oproportionellt stort inflytande Birdlife: Jägarintresset har oproportionellt stort inflytande Næste artikel Fores: EU måste visa vikten av att klimatarbetet fortsätter Fores: EU måste visa vikten av att klimatarbetet fortsätter