Nya EU-regler om cabotage kan bli verklighet

KORTNYTT. Nya EU-regler syftar att stoppa transportföretag att fuska med användningen av lastbilar och chaufförer från låglöneländer. 

Det handlar om regler som begränsar så kallad cabotagetrafik. Cabotage är när en lastbilschaufför till exempel anlänt till Sverige med last från ett annat land och därefter utför en inrikestransport inom Sverige, för att slippa köra med tom last tillbaka.

De nya reglerna ska innebära att en utländsk lastbil efter att ha utfört tre inrikeskörningar i Sverige tvingas till en “avkylningsperiod” på fem dagar då lastbilen inte får befinna sig i Sverige. Dessutom för att se till att reglerna följs införs ett krav på en ny generation smarta färdskrivare som måste finnas i varje lastbil. 

Cabotagesystemet har kritiserats eftersom chaufförer från låglöneländer i framför allt östra Europa utnyttjas för transporter i länder där det är betydligt dyrare att använda inhemska chaufförer och åkerier. 

– Nu har vi fått ökade möjligheter för att kontrollera trafiken. Vi har fått till justare regler för de som jobbar inom transportsektorn och vi får också en ökad trafiksäkerhet i och med den här regleringen, säger infrastrukturminister Thomas Eneroth till Arbetet om de nya reglerna. 

Nu är det upp till EU-parlamentet att ta ställning till förslagen innan en slutförhandling med ministerrådet kan inledas.

Läs mer: Nya regler för transporter het potatis

Forrige artikel Sommarens hetta ledde till ökad dödlighet Næste artikel S-ledamöter vill vara mindre i riksdagen – av klimatskäl
Forskarsamhället rasar mot rapportbråket i Katowice

Forskarsamhället rasar mot rapportbråket i Katowice

COP24. Fyra länder satte sig plötsligt på tvären under de pågående klimatförhandlingarna i Polen och ville inte anta 1,5-gradersrapporten från FN:s klimatpanel. Nu pågår ett intensivt diplomatiskt arbete för att ta fram en gemensam hållning som kan välkomnas av alla parter.