Debatt

”M sitter i knäet på de allra värsta utsläpparna”

Moderaterna bekände nyligen färg när EU-parlamentet röstade om sina inspel till utformningen av EU:s nya klimattullar. I stället för att ställa sig på det svenska näringslivets sida valde Moderaterna att göra gemensam sak med Europas högerextrema, skriver Miljöpartiets Jakop Dalunde och Karolina Skog.

Moderaternas EU-parlamentariker Tomas Tobé, Jessica Polfjärd, Jörgen Warborn och Arba Kokalari.
Moderaternas EU-parlamentariker Tomas Tobé, Jessica Polfjärd, Jörgen Warborn och Arba Kokalari.Foto: Jonas Ekströmer/TT
Jakop Dalunde
Karolina Skog
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

EU-kommissionen kommer innan sommaren att presentera sitt förslag på en så kallad ”gränsjusteringsmekanism för koldioxid”, ofta kallat klimattullar.

Det är välkommet och något Miljöpartiet drivit i flera år. Tanken är att en avgift läggs på en importerad produkt som motsvarar den klimatpåverkan som produkten orsakat under produktionen. Exempelvis kan det handla om import av cement, stål, aluminium, glas och kemikalier. Inom EU finns utsläppshandelssystemet, som omfattar den tunga industrin inom EU. Med dessa nya klimatavgifter på importerade varor kommer en jämnare spelplan skapas mellan den europeiska inre marknaden och andra länder.

M:s motstånd är förbluffande

Men klimatavgifterna är geniala av flera skäl. Förutom att det kommer gynna svenska och europeiska företag som tar sitt klimatansvar, kommer det dessutom att tvinga länder i andra delar av världen att höja sina klimatambitioner. Det ger incitament till länder som Ryssland, Brasilien och Kina att matcha EU:s klimatåtgärder. I takt med att de skärper sin klimatpolitik blir deras varor mer konkurrenskraftiga på den europeiska marknaden. På så vis kan vi jämna ut den globala spelplanen för att främja klimatet och höja takten i den omställning världen behöver.

Därutöver skulle klimatavgifterna motverka problemet med koldioxidläckage. Enligt studier vägs omkring 15 procent av utsläppsminskningar i EU upp av ökade utsläpp utomlands. Klimatavgifterna angriper även detta problem. Ett företag som flyttar sin produktion utanför EU för att slippa EU:s utsläppshandelssystem, skulle i stället straffas med en klimatavgift när produkten importeras till EU.

Win, win, win för klimatet helt enkelt. Därför är Moderaternas motstånd förbluffande.

”Genom framgångsrik lobbyism”

Genom att i sista sekund få igenom ett ändringsförslag i enlighet med industrins invändningar visar Moderaterna med all önskvärd tydlighet att de hellre värnar de som släpper ut, än gynnar de som tar klimatansvar.

Jakop Dalunde och Karolina Skog
Miljöpartiet

När miljöutskottet i EU-parlamentet enades om sitt förslag fanns skrivningar om att fasa ut den tunga industrins fribiljett inom utsläppshandelssystemet. Det skulle göra så att de, precis som andra delar av industrin, får köpa utsläppsrätter på auktion i stället för att få dem gratis.

Men från att miljöutskottet antog sitt förslag, tills dess att EU-parlamentet för två veckor sedan röstade om betänkandet, lyckades den tunga industrin genom framgångsrik lobbyism gentemot högern behålla sin gräddfil. Genom att i sista sekund få igenom ett ändringsförslag i enlighet med industrins invändningar visar Moderaterna med all önskvärd tydlighet att de hellre värnar de som släpper ut, än gynnar de som tar klimatansvar.

Men det räckte inte med att den tunga industrin fick behålla sin gräddfil. Som enda partier i hela sin partigrupp valde Moderaterna och Kristdemokraterna att rösta nej till förslaget i sin helhet. Tillsammans med Sverigedemokraterna var de ensamma bland de svenska partierna om att rösta nej till EU-parlamentets betänkande om klimatavgifter. Det är anmärkningsvärt, särskilt med tanke på att Svenskt näringsliv, Hagainitiativet och Jernkontoret ställt sig positiva till förslaget. I stället för att ställa sig på det svenska näringslivets sida i deras kamp för klimattullar, väljer Moderaterna att göra gemensam sak med Europas högerextrema för att stoppa förslaget.

Klimatavgifter behövs

Parisavtalets mål är långt bort ifrån den verklighet vi just nu lever i. Tillsammans med övriga EU-länder måste vi göra allt i vår makt för att minska våra utsläpp här och nu, men också arbeta för att andra länder ska höja sina klimatambitioner.

Även om EU:s klimatpolitik är otillräcklig, är klimatpolitiken hos flera av våra stora handelspartners nästintill obefintlig. Därför behövs klimatavgifter på importerade varor för att gynna europeisk industri som tar klimatansvar, påskynda omställningen i andra länder och förhindra koldioxidläckage. Och därför kommer Moderaterna med sitt motstånd aldrig bli det nya miljöparti de försöker utge sig för att vara.

Jakop Dalunde.
Jakop Dalunde. Foto: Miljöpartiet
Karolina Skog.
Karolina Skog. Foto: Fredrik Hjerling

Nämnda personer

Jakop Dalunde

Europaparlamentariker (MP)
Brandman (Räddningsverket, 2005)

Karolina Skog

Rådgivare i bostads- och stadsutvecklingsfrågor på Sveriges Stadsmissioner, PR-byrån A Beautiful Soup och till EU-kommissionen
Fil. mag i humanekologi (Lunds uni., 2002)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00