Lurpassandet kring tung vattenfråga fortsätter

OMTVISTAD. Uppmaningarna från näringslivet har inte haft effekt, miljöministrarna skjuter frågan om vattendirektivet framför sig. Däremot ska de ge grönt ljus till att skärpa luftkvalitetskraven, trots att EU-länderna ännu inte klarar de nuvarande kraven.

Medlemsländerna vill också se skärpta luftkvalitetskrav - fastän de inte klarat av de nuvarande. <br>
Medlemsländerna vill också se skärpta luftkvalitetskrav - fastän de inte klarat av de nuvarande.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Jacob Hederos

Trots att vi haft åtgärdsprogram länge på plats i våra städer har vi fortfarande inte kommit till rätta med problemen.

Naturvårdsverkets Matthew Ross-Jones
Om insatserna för att nå nuvarande luftkvalitetsregler

När miljöministrarna samlas nästa vecka saknas flera tunga punkter på agendan. Planerna på att ge inspel till flera nya EU-kommissionsinitiativ inom biologisk mångfald och cirkulär ekonomi får vänta. EU:s klimatlag

Dokumentation

Klimatmål till FN – utan att nämna Polen

Detta är några av frågorna som också kommer att diskuteras under mötet:

  • Efter EU-toppmötet i december ska den sista formella hanteringen av det antagna nettonoll-klimatmålet till år 2050 ske hos miljöministrarna innan det ska skickas in FN. En pikant detalj är dock att Polens ovilja att ställa upp på målsättningen inte nämns i inskicket. Landets position kommer dock att diskuteras vidare i juni.
  • EU-kommissionens plan för framrullandet av den Gröna given ska också få sin respons av ministrarna. Här har majoriteten i svenska miljö- och jordbruksutskottet uppmanat regeringen att vara tydlig med att man anser att EU:s planerade skogs- och biodiversitetsstrategi ska vara jämbördiga – vilket ses som ett inspel i debatten om vilka insatser som ska vidtas för att begränsa artdöden.
  • I debatten om vilka styrmedel som ska införas för att begränsa flygens utsläpp kommer Polen in med ett inspel på mötet. De vill se att flyget ska få betala för alla utsläppsrätter framöver, vilket är att gå längre än nuvarande ingång från EU-kommissionen. Men i bakgrunden skönjas också ett annat grepp: De vill samtidigt att alla andra förslag – såsom den flygbränsleskatt som diskuteras mellan flera medlemsländer, ska skrotas.
  • Läs den kommenterade dagordningen här.

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00