Johanna har varit med sedan starten i augusti år 2014. Hon är redaktör för portalen Miljö och Energi och bevakar miljö-, energi- och klimatpolitik. Hon är också redaktör för Altinget Säkerhet.
Innan hon var med och startade Altinget i Sverige arbetade hon på tidningen Riksdag & Departement. Hon har även bevakat kommun- och landstingspolitik på Eskilstuna-Kuriren samt varit frilansreporter.
Johanna har en fil.kand i idé- och lärdomshistoria från Uppsala och Helsingfors universitet samt har gått på journalisthögskolan vid Göteborgs universitet.
Twitter: @jalskog
Kritiken mot flygskatt är inte svartvit
KOMMENTAR. Förslaget om flygskatten får mycket hård kritik från remissinstanserna, enligt rapporteringen. Frågan är om det är hela sanningen?
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetSignaleffekter kan i vissa fall påverka konsumentbeteendet i högre grad än prisförändringen som sådan. En svensk flygskatt kan dessutom inspirera andra länder att införa liknande klimatstyrmedel, och sannolikt ökar detta signalvärde om skatten är högre.
ur Naturvårdsverkets remissvar
En svensk flygskatt i närtid kan vara ett steg mot fler kommande globala åtgärder, även om flygskattens utformning och struktur i dagsläget inte kan vara den bästa och klimateffekterna bedöms vara blygsamma. Trafikanalys menar att Sverige bör agera drivande internationellt i dessa frågor och att en del i ett sådant agerande kan vara att införa en flygskatt.
ur Trafikanalys remissvar
Energimyndigheten avstyrker den föreslagna flygskatten.
ur Energimyndighetens remissvar
När man läser svaren från 179 olika remissinstanser som yttrar sig om ett kontroversiellt förslag i en komplicerad fråga, då kan man lugnt räkna med att hitta en lång rad