Debatt

Holmgren (MP): Stoppa oetiska och ohållbara djurtransporter

DEBATT. Det räcker inte att enbart införa hårdare och tätare kontroller av djurtransporter. EU:s regelverk måste skärpas. Långa djurtransporter som är omöjliga att kontrollera borde förbjudas helt, skriver EU-parlamentarikern Pär Holmgren (MP).

"Att verka för fler slakterier kanske är ett oväntat förslag från en miljöpartist, men faktum är att det vore bra för djuren."
"Att verka för fler slakterier kanske är ett oväntat förslag från en miljöpartist, men faktum är att det vore bra för djuren."Foto: Per Groth / TT
Pär Holmgren
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vi borde ha slutat för länge sen. Det vi gör är vare sig hållbart, etiskt eller försvarbart. Men ändå gör vi det – varje dag. Jag pratar om djurtransporter, där tusentals djur dagligen trängs i lastbilstransporter i dygnslånga skumpiga resor på Europas vägar och vattendrag.

Strider mot EU-regler

Under det här året sitter jag i EU-parlamentets tillfälliga granskningsutskott kring djurtransporter. Så sent som förra veckan lyfte utskottet ett av många exempel på hur ohållbara djurtransporterna är. Vi diskuterade de uppemot 200 000 kalvar som varje år fraktas utan mat och vatten i långa transporter från Irland till fastlandet. Detta strider mot nuvarande EU-regler, men pågår ändå – år efter år.

Djurtransporter som bryter mot reglerna måste stoppas. Vi behöver hårdare och tätare kontroller av de transportörer som bryter mot regelverket. Dessutom måste det kosta att göra fel. Böter för fuskare som utsätter djur för både fara och lidande måste bli mer kännbara.

"Oacceptabel position"

Men det räcker inte enbart med hårdare kontroller. Även regelverket i sig måste skärpas. Om vi återigen tar kalvarna som exempel. Nuvarande EU-regler tillåter transport i lastbilar upp till 19 timmar från och med två veckors ålder. Det är tillräckligt långa resor för att skapa både lidande och stress hos djuren. Det här handlar om kalvar så små att de inte är avvanda, kalvar som borde få dia, i stället för att transporteras till slakt.

Hårdare kontroller skulle kunna sätta dit de som bryter mot 19-timmarsregeln, men även denna regel är alldeles för svag. Dessutom har kommissionen själva sagt till granskningsutskottet att de i princip ser det som omöjligt att kontrollera exporten till slutleveransplats. Det är en oacceptabel position från ett grönt perspektiv. Långa djurtransporter som är omöjliga att kontrollera borde förbjudas helt.

Oväntat MP-förslag

Därtill måste vi minska behovet av transporter från början. Att verka för fler slakterier kanske är ett oväntat förslag från en miljöpartist, men faktum är att det vore bra för djuren. Med småskaliga gårdsnära slakterier kan vi minska behovet av långa transporter av levande varelser. Vi transporterar hellre kött än levande djur.

"Minska köttkonsumtionen".

Samtidigt måste vi minska vår köttkonsumtion, både för att skapa ett hållbart jordbruk och för att minska köttets klimatpåverkan. Ryggmärgsreflexen hos många anhängare av status quo är att det är “naturligt” att äta kött. Men de stora mängder kött människor i västvärlden sätter i sig är långt ifrån naturligt. Bara på 30 år har den genomsnittliga köttkonsumtionen i Sverige ökat med 40 procent per person. Över en längre tidshorisont är förändringen ännu större. En halvering av köttkonsumtionen vore inte något revolutionärt – det är i stället just det som vore att gå tillbaka till vad som är normalt.

Gemensam insats krävs

Jag kommer göra vad jag kan både minska köttkonsumtionen, förenkla för gårdsnära slakterier, få till hårdare kontroller av djurtransporterna och därtill ett stramare regelverk än i dag. Men det räcker inte – för att skapa en majoritet i EU-parlamentet krävs att centerpartister, liberaler, moderater och socialdemokrater sluter upp och ställer sig bakom en mer human politik kring djurtransporter. Det är upp till er om inhumana transporter av veckogamla kalvar ska få fortsätta rulla på Europas vägar.

Läs också

Nämnda personer

Pär Holmgren

Europaparlamentariker (MP)
Licentiatexamen i meteorologi (Uppsala uni., 1993)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00