Debatt

C: "Feltänk bakom Konjunkturinstitutets bonusmalus-kritik"

DEBATT. Sverige måste ta ansvar för sin egen nationella klimatpolitik och andra EU-länder bör göra detsamma. Det skriver Rickard Nordin, energipolitisk talesperson för Centerpartiet, som anser att Konjunkturinstitutets kritik mot att införa ett bonusmalus-system för miljöbilar är feltänkt.

Rickard Nordin är energipolitisk talesperson för Centerpartiet.
Rickard Nordin är energipolitisk talesperson för Centerpartiet.Foto: Foto: Riksdagen
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av: Rickard Nordin

energipolitisk talesperson, Centerpartiet

Centerpartiet är ett grönt och liberalt parti som sätter miljöfrågorna högt på prioriteringslistan. Vi är stolta över att ha formulerat och varit pådrivande för Sveriges mål om att ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. På väg mot ett helt förnybart energisystem och ett klimatneutralt Sverige till 2040 har vi identifierat transportsektorn som den första stora utmaningen att ställa om.

Nödvändigt med stor verktygslåda

För att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta krävs en palett av lösningar och en stor verktygslåda. Centerpartiet har presenterat en rad konstruktiva förslag och åtgärder som syftar till att minska transportsektorns fossilberoende. Några av dessa är att vi omgående bör höja målet om förnybar energi i transportsektorn från 10 till 30 procent till 2020. Redan i dag har vi med stor marginal uppnått målet som gäller till 2020, vilket lägger en broms på utvecklingen. Det övergripande målet är att minska utsläppen, därför behöver vi både stimulera användningen av riktigt miljövänliga bilar, men också sänka utsläppen från den bilpark som redan rullar på våra vägar. Därför är det viktigt att öka inblandningen av förnybara biodrivmedel i bensin, diesel och naturgas och öka användningen av rena biodrivmedel.

De argument som framförs i KI:s rapport verkar utgå från att andra länder inte vidtar några åtgärder för att begränsa de inhemska utsläppen.

Centerpartiet vill också införa ett bonus/malus-system för personbilar som syftar till att öka försäljningen av de mest klimateffektiva bilarna på bekostnad av mer bränsletörstiga bilar. Utformningen av ett sådant system är inte färdigutrett men en viktig princip är att klimatpåverkan ska utgå från ett livscykelperspektiv och inte baseras på vad bilen vad släpper ut i avgasröret.

Intresse för KI:s utvärdering

Med anledning av detta var det med intresse vi mottog Konjunkturinstitutets (KI) utvärdering av bonus/malus-system för bilar som presenterades den 10 december (Miljö, ekonomi och politik 2015). KI skriver att det finns ”flera skäl som talar emot ett svenskt koldioxidbaserat bonus/malus-system för nya bilar”. Bland dessa argument anger KI att en trolig effekt när fler bränslesnåla bilar säljs i Sverige är biltillverkarnas utrymme att sälja bränsletörstiga bilar istället ökar i andra medlemsländer. En annan effekt tros vara att fler bränslesnåla bilar på den svenska marknaden minskar behovet av drivmedel, vilket leder till lägre skatteintäkter för statskassan. Ett annat argument emot ett bonus/malus-system är, enligt KI, att andra länder (dit de bränsletörstiga bilarna enligt teorin skulle allokeras) kan behöva höja sina drivmedelsskatter för att nå sina nationella utsläppsmål.

Kritiken kan vändas till beröm

Dessa argument kan tolkas som problematiska i en nationalekonomiskt perfekt värld. För oss i Centerpartiet är detta dock snarare argument för ett styrmedel som fungerar precis som det syftade till.

  • Konsumentpriserna sjunker på utsläppssnåla bilar – Bra!
  • Efterfrågan på utsläppssnåla bilar ökar och fler supermiljöbilar kommer att rulla på våra gator – Bra!
  • Fler länder tvingas se över sin drivmedelsbeskattning för att nå nationella utsläppsmål – Bra!
  • Mindre fossila drivmedel kommer att säljas i Sverige – Bra!

Vi förstår att KI har ett uppdrag att utvärdera kostnadseffektiviteten i svensk politik. Vi anser dock att Sverige måste ta ansvar för sin egen nationella klimatpolitik, och att andra EU-länder bör göra detsamma. De argument som framförs i KI:s rapport verkar utgå från att andra länder inte vidtar några åtgärder för att begränsa de inhemska utsläppen. Det är en verklighetsbild vi inte delar. För klimatets skull hoppas vi att KI:s analys är felaktig.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00