Utredning: Betygssystemet ska främja kunskapsutveckling och betygen ska bättre spegla elevers kunskaper, Dir. 2018:32
Sista datum för utredaren att redovisa uppdraget.
En särskild utredare ska utreda och föreslå hur ämnesbetyg kan
införas i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Utredaren ska
även utreda och lämna förslag på justeringar i betygssystemet för
alla skolformer. Syftet är att främja elevers, såväl flickors som
pojkars, kunskapsutveckling och att betygen bättre ska spegla
elevers kunskaper.
Utredaren ska bland annat
- föreslå en modell för ämnesbetyg för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan,
- analysera hur denna modell ska förhålla sig till vuxenutbildningen,
- analysera om, och i så fall föreslå hur, kompensatoriska inslag ska införas i betygssystemet för alla skolformer som har betyg,
- föreslå sätt att synliggöra och dokumentera elevens kunskapsutveckling när kunskapsnivån inte motsvarar ett godkänt betyg,
- analysera konsekvenserna av utredarens förslag för behörighet och urval till högskoleutbildning och yrkeshögskolans utbildningar, och
- lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2019.
Texten är inte skriven av Altingets journalister utan genereras från regeringens hemsida.
Arrangör:
Utbildningsdepartementet
Utbildningsdepartementet
Tillbaka till kalendern »
Visa genomförda arrangemang »