SD: Med MP dör svenskt inrikesflyg
Den svenska flygindustrin är av stor vikt för Sverige – och de 80 000 jobb de ger. Därför borde det uppmärksammas att Miljöpartiet vill slå sönder den inhemska flygindustrin. Det skriver Thomas Morell (SD), vice ordförande Trafikutskottet.
Thomas Morell
Riksdagsledamot (SD), vice ordförande i trafikutskottet, trafikpolitisk talespersonMånga missade nog Miljöpartiets stora utspel i början av sommaren: ”Vi förbjuder flygresor till Malmö och Göteborg”.
Detta samtidigt som Swedavia visade siffror på att antalet flygresor inom Sverige minskade med 20 procent i juni jämfört med samma månad i fjol. Trenden är tydlig att inrikesflyget, till skillnad från utrikesflyget, inte är i närheten att återhämtat sig efter pandemin. Det Miljöpartiet då glatt basunerade ut var sitt beslut att förbjuda Stockholms stads nära 40 000 anställda att flyga i tjänsten till Malmö och Göteborg. Beslutet bottnar i att det skulle råda ”akut klimatkris”.
Sverige är nära netto noll territoriella utsläpp
Låt oss syna Miljöpartiets argument om att det råder klimatnödläge, oklart hur definitionen av detta ser ut, och att Sveriges utsläpp från fossila drivmedel därför skulle vara avgörande för världens klimat. Det är i detta sammanhang viktigt att bära i minnet att, enligt FN:s klimatpanel, ligger de globala utsläppen av växthusgaser kring 60 miljarder ton koldioxidekvivalenter per år. Mindre än en tusendel av dessa kommer enligt Naturvårdsverket från Sverige. Tas hänsyn till att Sveriges växande skogar tar upp det mesta av våra utsläpp, det rör sig om nästan nio tiondelar, så är vi redan i dag nära netto noll vad gäller territoriella utsläpp.
Detta är ett faktum inte en åsikt.
Tyvärr spelar många politiska partier glatt med i denna teater.
Att hela Miljöpartiets existens utgår ifrån människors rädsla och dåliga samvete är uppenbart åtminstone för oss Sverigedemokrater. Vad som däremot är direkt oroande är att Miljöpartiets förslag, vilka baseras på deras ovetenskapliga påstående om att det skulle råda ”akut klimatnödläge” här i Sverige, inte granskas. Inte heller konsekvenserna för det samhälle så som vi känner det granskas. Tyvärr spelar många politiska partier glatt med i denna teater.
I Socialdemokraternas fall för att de behöver Miljöpartiet för att kunna ta tillbaka makten och hos borgerliga partier i någon forma av desperation att vinna åter storstadsröster.
80 000 direkta arbetstillfällen
Sverigedemokraterna ser till skillnad från Miljöpartiet flygets stora betydelse för Sverige och vill värna dess existens och fortsatta utveckling. Flyget möjliggör transporter av personer och gods mellan små regionala delar av Sverige och våra stora städer samt till resten av världen. Ett normalt år genererar flyget över 30 miljoner via Swedavias flygplatser, vilket i sin tur genererar utbildningsmöjligheter, jobb och tillväxt. Flygtrafiken tillgodoser både medborgarnas och näringslivets behov men är även en förutsättning för att försvar, sjukvård och polis ska fungera.
Den svenska flygindustrin är även av stor betydelse för att konkurrenssäkra Sverige som en ledande kunskaps- och industrination. Den svenska flygindustrin bidrar med cirka 80 000 direkta arbetstillfällen och är både direkt och indirekt kopplad till alla typer av företag i hela varukedjan oavsett storlek, bolagsform eller profession. Detta vill Miljöpartiet slå sönder.
För oss handlar en väl fungerande transportinfrastruktur om svensk konkurrenskraft och att hela Sverige ska fungera. Vi behöver inte färdas långt i vårt avlånga land för att inse att det krävs omfattande resurser till hela vårt transportsystem. Behoven handlar om både att underlätta för människors vardag med resor till och från jobb samt utbildning men också om att stärka förutsättningarna för effektiv godstrafik som främjar jobb och hållbar tillväxt i hela landet.
Vi betonar vikten av en helhetssyn av transportbehovet och de huvudsakliga fyra infrastrukturslagen – väg, järnväg, luftfart och sjöfart. De olika trafikslagen ska inte ska ställas mot varandra – tvärtom ska de komplettera varandra. Det är så vi uppnår ökad framkomlighet i vårt transportsystem. Att utveckla inte avveckla.