Debatt

Så kan Sverige bli det första fossilfria välfärdslandet

Vi socialdemokrater vill att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Med den största infrastruktursatsningen någonsin bygger vi ihop landet, stärker konkurrenskraften och ställer om transportsystemet för att klara klimatomställningen, skriver Teres Lindberg (S), tredje vice ordförande i trafikutskott.

”Det är trångt på spåren och inte minst på landsbygden finns problem efter år av eftersatt underhåll”.
”Det är trångt på spåren och inte minst på landsbygden finns problem efter år av eftersatt underhåll”.Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Teres Lindberg
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Runt om i Sverige pågår en grön industriell revolution. Vi socialdemokrater vill skapa framtidens gröna jobb med bra villkor i hela landet. Med nya företag och arbetstillfällen i den gröna sektorn kommer också behov av ny infrastruktur. Vi behöver investera för att stärka hela Sverige, skapa jobb och samtidigt bidra till den allt mer brådskande klimatomställningen.

”Vi behöver modiga investeringar”

Det är trångt på spåren och inte minst på landsbygden finns problem efter år av eftersatt underhåll. Vi behöver modiga investeringar i mer järnväg så att fler kan resa hållbart och gods kan fraktas klimatsmart. Därför satsar den socialdemokratiska regeringen närmare 900 miljarder kronor för att bygga framtidens infrastruktur.

Att fler reser kollektivt är viktigt för att minska transportsektorns klimatpåverkan

Arbetet med nya stambanor är redan påbörjade på sträckorna Linköping–Järna, Göteborg–Borås och Lund–Hässleholm. Beslut är också fattat om att bygga den efterlängtade Norrbotniabanan – som är viktig för såväl regionen som hela Sverige. Ett beslut som borde fattats för länge sedan men som den tidigare moderatledda regeringen inte förmådde ta. För att undvika förseningar så beslutade regeringen i januari om en förordning om särskilda anslag till länsstyrelserna som berörs.

Avgörande med välfungerande kollektivtrafik

En väl fungerande kollektivtrafik med hög kapacitet och hög kvalitet är avgörande för samhällsutvecklingen och för att människors vardag ska gå ihop. Att fler reser kollektivt är viktigt för att minska transportsektorns klimatpåverkan. Bussen ska hålla tidtabellen, tåget ska gå i tid och tunnelbanan måste ha den kapacitet som behövs. Det förstorar arbetsmarknadsregioner och bidrar till att fler kommer i arbete och att segregationen minskar.

I stora delar av Sverige är dock bilen enda sättet att ta sig till arbetet och för att få vardagen att gå ihop. Vi behöver stärka kvaliteten på Sveriges vägar. Alla ska kunna leva ett gott liv, oavsett var i landet man bor, därför är underhållet av våra vägar helt avgörande. Därutöver behöver vi satsa på elvägar och laddinfrastruktur för att säkra elektrifiering av fordonsflottan och bana väg för eldrift, vätgas och andra hållbara drivmedel.

Från väg till järnväg

Sverige är ett exportberoende industriland med långa avstånd. Ska vi klara klimatmålen behöver en stor andel av godstransporterna flyttas från väg till järnväg och sjöfart. Därför har den socialdemokratiskt ledda regeringen arbetat med att stärka sjöfarten, ett arbete som måste fortsätta samtidigt som vi måste utveckla styrmedel för att öka takten i sjöfartens omställning.

Inför vägslitageavgift

Vi måste också ta tillbaka kontrollen över transportnäringen. Det handlar om ordning och reda och schyssta arbetsvillkor. Vi har jobbat hårt inte minst inom EU och Ministerrådet för att få till det så kallade mobilitetspaketet. Men Sverige är fortfarande ett av få länder i EU som tillåter utländska lastbilar att slita på våra vägar utan att betala någonting.

Vi vill därför införa en vägslitageavgift så att allt gods som transporteras på svenska vägar är med och betalar för användandet av vägarna. På samma sätt behöver vi bli bättre på att garantera sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor vid upphandling av infrastruktur.

Vi socialdemokrater vill att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Med den största infrastruktursatsningen någonsin bygger vi ihop landet, stärker konkurrenskraften och ställer om transportsystemet för att klara klimatomställningen. På så vis så gör vi Sverige starkare.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00