Analys av 
Johanna Alskog

De försvarar fejkad sopsortering — varför ta risken?

För flera år sedan fick jag rådet från en trevlig anställd på McDonalds att inte sortera förpackningarna på min bricka, eftersom allt ändå hamnade i samma säck. Det var förvånande att höra, men det är närmast häpnadsväckande att följa hur snabbmatskedjan väljer att skylta med det i domstol. 

Foto: Erik Simander/TT
Johanna Alskog

När stora företag kommunicerar kring sitt miljöarbete brukar de gärna påpeka att de är en del av lösningen, mindre gärna brukar de beröra i vilken mån de även är en del av själva grundproblemet – genom att exempelvis ha en affärsidé som bygger på ohållbar konsumtion.

McDonalds däremot påstår sig inte vara en del av lösningen, i alla fall inte i den miljökommunikation som jag har tagit del av. Restaurangkedjans hållbarhetsslogan lyder istället ”Stora nog att göra skillnad”. Och det går inte att säga annat än att hamburgerkedjan tycks kämpa på med stor energi.

De arbetar hårt med att lansera sina vegoburgare, har mål för mindre andel nötkött, brickorna är av återvunnen plast, det går att ladda sin elbil medan man äter och varje restaurang har dagliga skräpplockarrundor i närområdet. Bland mycket annat.

Strider i domstol

Och just eftersom McDonalds – som så många andra – tycks slita hårt med sin hållbarhetsprofil, så är det förbryllande att följa hur restaurangkedjan sedan en tid tillbaka driver en rad strider i domstol för att absolut inte behöva sortera och återvinna sina förpackningar. Senaste domen är från Mark- och miljödomstolen i Växjö och kom i början av mars.

Dels har flera restauranger blivit påkomna av tillsynsmyndigheten med att inte återvinna de förpackningar som gästerna mödosamt stått och petat in i de olika sorteringshålen där man lämnar sin bricka, dels har restaurangerna fått påpekanden för att inte sortera och återvinna alla förpackningar som omfattas ett sådant krav.

Man kunde tänka sig att kedjan skulle börjat med att be sina gäster om ursäkt för att ha gett en illusion av återvinning, när allt i själva verket stoppas i samma säck och eldas upp. Det sker kanske inte på alla restauranger med det lysande M:et, men på så många att misstanken väcks. Istället kämpar ”Sveriges största restaurangkedja” med näbbar och klor i flera domstolar för att McDonalds enligt rådande lagstiftning inte omfattas av kravet att sortera förpackningsmaterial och skicka dem till återvinning.

Domstolarna landar förvirrande nog i olika slutsatser, just Mark- och miljödomstolen i Växjö upphävde en tidigare dom som krävde att en McDonalds-restaurang i Ystad skulle sortera ut sina förpackningar.

Ingen risk för aktivister på fasaden

Möbeljätten Ikea är ett exempel på ett bolag som i regel väljer att lägga sig platt för kritik. Det sista bolaget vill ha utanför sina varuhus är miljöaktivister med plakat om skövlade skogar eller något liknande. Att föra snabbmatsätare bakom ljuset och ge intryck av att pajkartongen eller happy meal-lådan återvinns, när den i själva verket eldas upp, lär väl knappast få några miljöaktivister att klättra på fasaderna.

Men. Oavsett om det är kommunerna och länsstyrelserna som har juridiken på sin sida eller om det är McDonalds – varför ens ta risken att irritera sina gäster? Få saker är väl så enkla på 2020-talet som att välja bort en snabbmatskedja och gå till en annan? Och varför lägga så mycket jobb på att putsa sin miljöprofil, för att sedan göra sitt bästa för att rasera den genom att komma ut som en bakåtsträvare i domstol?


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00