Plastproducenter får ansvar för nedskräpning

EU-PLAST. Kostnaderna för nedskräpning kan komma att läggas på producenterna – det är en av delarna i engångsplastförslaget som ska slutförhandlas före årsskiftet. Men först gäller det att reda ut vad som ska räknas som en engångsmatförpackning.

Foto: Altinget
Jacob Hederos

EU-parlamentet fattade på onsdagen beslut om sin linje till det direktiv som ska halvera nedskräpningen av flera av de vanligaste plastskräpen i naturen.

Förutom förslagen att förbjuda flera engångstopps, bestick, tallrikar, sugrör, och drinkpinnar i plast från år 2021 så är troligen utvidgningen av producentansvaret för flera andra produkter en av de största förändringarna som kan komma att ske på den svenska marknaden.

– Om förslaget går igenom såsom det ser ut nu, så kommer dels det befintliga producentansvaret att utvidgas och dels fler produkter än i dag att omfattas av ett producentansvar, säger Malin Göransson vid Naturvårdsverket till Altinget.

Kan vi då räkna med dyrare engångsplastprodukter framöver?

Generellt så är det ett riktigt bra utfall i parlamentet, där flera centrala punkter gick igenom.

Federique Mongodin
Rethink plastic Alliance

– Ja, det är troligt. Men jag har inte sett någon beräkning på hur stor den kostnaden skulle bli.

Men producentansvarsfrågan hängde löst före omröstningen i parlamentet, och det är inte heller klart vilka produkter som ska räknas in i de olika kategorierna som nu ska få det nya producentansvaret på sig. Ett av frågetecknen rör vad en engångsmatförpackning egentligen är för något.

I parlamentets position öppnas det för att vissa produkter kan undantas. Det är en av punkterna som miljöorgansationssamarbetet Rethink Plastic Alliance beklagar.

– Generellt så är det ett riktigt bra utfall i parlamentet, där flera centrala punkter gick igenom. Vi hoppas att just den luckan stängs igen inför slutsamtalen, säger Federique Mongodin till Altinget.

Det kan också ske, för även hos medlemsländerna så pågår det en febril diskussion kring vad som ska räknas som engångsmatförpackningar, enligt uppgift till Altinget.

Krock med tidigare producentansvar

Parlamentet öppnar också för att det inte ska ske några krockar för förpackningsproducenter till det befintliga producentansvaret som återfinns i förpackningsdirektivet. Det lägger endast ansvaret för insamlings- och återvinningskostnader på producenterna.

– Om de skrivningarna går igenom kan producenter av exempelvis plastmuggar hänvisa till de skrivningarna och slippa ta på sig kostnaderna för nedskräpningen, när direktivet ska in i nationell lagstiftning, fortsätter Federique Mongodin vid ”Rethink plastic Alliance”.

Förhoppningen är att det, och andra frågetecken, ska kunna redas ut före nästa onsdag, då ministerrådet enligt planen ska ta fram sin position. Därefter är det snabba bud. Tanken är att de slutliga förhandlingarna ska dra igång redan i början av november, med ambitionen att avslutas innan årsskiftet.

– Vi vill inte att det här förslaget ska läggas i långbänk och riskera att hamna i nästa parlament, vilket skulle leda till att utfasningen skjuts framåt ytterligare. Visst, det är flera saker där jag anser att vi borde ha gått längre, såsom mikroplasten, men det får vi lägga fokus på i nästa parlament, säger Jytte Guteland, S-parlamentariker till Altinget.

Läs mer om kommissionens förslag här och parlamentets pressmeddelande här, samt Näringslivssamarbetet Business Europe position i frågan här.

Dokumentation

Fler tunga beslut i parlamentet i veckan

Kilometerskattens framtid

Frågan om hur slitaget på vägarna av främst tyngre fordon ska prissättas och de efterföljande miljöskadorna ska behandlas framöver avgörs under torsdagen. Kommissionen föreslår att bland annat det svenska tidsbaserade systemet ska ersättas, så att alla länder går över till avståndsbaserade system om de ska ta ut utgiften. I parlamentets förslag till position utvidgas också kraven så att även vanliga bilar och skåpbilar måste omfattas av tullarna.
Det är fortsatt oklart kring utfallet flera frågor, bland annat föreslår högern att rabatter på avgifterna ska ges till frekventa trafikanter.

– Tyvärr har högern majoritet för sina förslag om att intäkterna från vägtullar ska gå till fler parkeringsplatser och motorvägar. Vi hoppas att detta förslag får avslag i plenum, säger Jakop Dalunde, MP-parlamentariker.
Beslutet på EU-nivå sätter sedan ramarna för vilka åtgärder som kan ske på Sverige.

Läs mer: Oklar framtid för regeringens km-skatt

Fler nollutsläppsbilar genom upphandling

Frågan om upphandling ska användas för att trycka på omställningen av fordonsflottan ska också upp till omröstning under torsdagen. Här lutar det mot att det ska förespråkas landsspecifika mål på att mellan 25 och 75 procent av flera typer av nya fordon, alltifrån bilar till bussar, ska vara lågutsläppsfordon. Men det har blivit en strid bland annat om vad som ska räknas som ett lågutsläppsfordon, och exempelvis den Gröna gruppen kommer därför rösta emot förslaget. Även miljöorganisationen Transport and Environment har tagit strid mot den föreslagna definitionen, som bland annat öppnar för att dieselfordon ska kunna räknas in.

Läs mer om T&Es reaktion på miljöutskottets position här och fordonsbranschorganisationen Aceas position här.

Så kan dricksvattnet förbättras

Parlamentet antog sin hållning i dricksvattendirektivet under tisdagen. Förutom att justera förslaget för att bland annat ställa högre krav på medlemsländerna att tillhandahålla dricksvatten till alla medborgare, där det fortsatt är flera marginaliserade grupper som saknar tillgång, så ställs det också krav på att de i offentliga byggnader ska bedriva kampanj för att minska användningen av engångsvattenflaskor. Rådet har inte landat i sin hållning ännu.

Läs mer om kommissionens förslag: Stater slipper ansvar för törstiga EU-medborgare

EU:s budget för 2019

Parlamentet tog under onsdagen sin linje för hur EU:s budget bör se ut nästa år. Bland annat föreslås det att Erasmusprogrammet skjuts till fyra extra miljarder, samtidigt som ytterligare medel läggs på att länka samman spårtrafik mellan länder för att utöka det internationella tågresandet i unionen.
Förslaget ska nu slutförhandlas med ministerrådet och kommissionen.


Nämnda personer

Jakop Dalunde

Europaparlamentariker (MP)
Brandman (Räddningsverket, 2005)

Jytte Guteland

Riksdagsledamot (S)
Fil. mag i nationalekonomi (Södertörns högskola, 2011)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00