EU-parlamentet lanserar informationskampanj

KORTNYTT. Europaparlamentet lanserar informationskampanjen "Den här gången röstar jag i Sverige" för att öka det svenska valdeltagandet i EU-valet. 

Amanda Bergland

Kampanjen Den här gången röstar jag är partipolitisk neutral, och syftet till att få fler människor att rösta i EU-valet.

Förra EU-valet, 2014, röstade 51,07 procent av svenskarna och EU-parlamentet vill se en högre siffra i valet den 26 maj 2019. 

"Europa står inför många utmaningar, allt från migration och klimatförändringar till ungdomsarbetslöshet och cybersäkerhet. Vår värld blir också allt mer globaliserad och konkurrensutsatt", skriver Europaparlamentets kontor i Sverige i ett pressmeddelande.

Genom kampanjen hoppas Europaparlamentet att "uppmuntra människor att rösta och delta i den demokratiska processen på ett medvetet och välinformerat sätt".

 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00