EU-parlamentet lanserar informationskampanj

KORTNYTT. Europaparlamentet lanserar informationskampanjen "Den här gången röstar jag i Sverige" för att öka det svenska valdeltagandet i EU-valet. 

Kampanjen Den här gången röstar jag är partipolitisk neutral, och syftet till att få fler människor att rösta i EU-valet.

Förra EU-valet, 2014, röstade 51,07 procent av svenskarna och EU-parlamentet vill se en högre siffra i valet den 26 maj 2019. 

"Europa står inför många utmaningar, allt från migration och klimatförändringar till ungdomsarbetslöshet och cybersäkerhet. Vår värld blir också allt mer globaliserad och konkurrensutsatt", skriver Europaparlamentets kontor i Sverige i ett pressmeddelande.

Genom kampanjen hoppas Europaparlamentet att "uppmuntra människor att rösta och delta i den demokratiska processen på ett medvetet och välinformerat sätt".

 

Forrige artikel Svenskar turistar mest i Spanien Næste artikel Folkomröstning om homoäktenskap i Rumänien ogiltigförklaras
Energiministrar vacklar när EU håller på missa sina mål

Energiministrar vacklar när EU håller på missa sina mål

KLIMAT. EU är på väg att missa de gemensamma energimålen för unionen 2030. Energiministrarna utlovar skärpning, men är inte överens om vägen framåt. För svensk del vill energiminister Anders Ygeman (S) inte se mer av Bryssel.