EU-parlamentet lanserar informationskampanj

KORTNYTT. Europaparlamentet lanserar informationskampanjen "Den här gången röstar jag i Sverige" för att öka det svenska valdeltagandet i EU-valet. 

Kampanjen Den här gången röstar jag är partipolitisk neutral, och syftet till att få fler människor att rösta i EU-valet.

Förra EU-valet, 2014, röstade 51,07 procent av svenskarna och EU-parlamentet vill se en högre siffra i valet den 26 maj 2019. 

"Europa står inför många utmaningar, allt från migration och klimatförändringar till ungdomsarbetslöshet och cybersäkerhet. Vår värld blir också allt mer globaliserad och konkurrensutsatt", skriver Europaparlamentets kontor i Sverige i ett pressmeddelande.

Genom kampanjen hoppas Europaparlamentet att "uppmuntra människor att rösta och delta i den demokratiska processen på ett medvetet och välinformerat sätt".

 

Forrige artikel Svenskar turistar mest i Spanien Næste artikel Folkomröstning om homoäktenskap i Rumänien ogiltigförklaras
Den nya EU-kommissionen tar form

Den nya EU-kommissionen tar form

ÖVERBLICK. EU-kommissionens kommande ordförande Ursula von der Leyen är i full gång med att möta potentiella kommissionärer. Altinget sammanfattar vad vi hittills vet om den nya kommissionen.