Debatt

EU måste stoppa greenwashingen innan konsumenterna blir grönmattade

Med två aktuella lagförslag på bordet har EU:s lagstiftare en historisk möjlighet att skapa ett tydligt ramverk för marknadsföring med miljöargument. Det skriver Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige.

Ett nytt EU-direktiv kan bli en riktig uppgörelse med greenwashing och substanslösa märkesliknande symboler, skriver debattören.
Ett nytt EU-direktiv kan bli en riktig uppgörelse med greenwashing och substanslösa märkesliknande symboler, skriver debattören.Foto: Yvonne Åsell/SvD/TT
Anna Linusson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Miljön och klimatet kan inte vänta, det är bråttom att ställa om till en mer hållbar konsumtion. Det är dock avgörande att man sätter ambitionsnivån högt och lyckas skapa en sammanhållen lagstiftning.

Hårdhandskar mot greenwashing

I takt med att allt fler företag vill sälja med miljö- och klimatargument ökar greenwashing. Konsumenter blir allt mer ”grönmattade”, det vill säga de tröttnar på reklam med miljö- och klimatbudskap. Det kan vara svårt som konsument att avgöra vilka produkter som är miljömässigt bättre val och inte minst vad som ligger till grund för marknadsföringens budskap.

EU har i samarbete med Konsumentverket och andra konsumentmyndigheter granskat miljöpåståenden i reklam. Nästan hälften, 42 procent, av de 344 granskade påståendena visade sig vara överdrivna, vilseledande eller vaga.

Därför är det riktigt goda nyheter att EU tar till hårdhandskarna mot greenwashing. Det behövs. Våren har bjudit på två viktiga händelser för miljön: dels en omröstning i EU-parlamentet om att stärka konsumenternas makt i den gröna omställningen. Dels ett helt nytt förslag från kommissionen om gröna marknadsföringspåståenden ”green claims”

Tillförlitlig information krävs

De två direktiven angriper samma problem från lite olika vinklar: att alldeles för många företag framhäver sina produkter som gröna utan att ha robust dokumentation för det. Konsumenterna vet inte vad de kan lita på och hur de kan göra miljömässigt bättre val. Det finns ett behov av tillförlitlig information som både bygger på en robust vetenskaplig grund och är kontrollerad. Men det behövs också enkel information som inte kräver att konsumenterna har hög kunskap om olika miljöproblem. Man ska inte behöva vara kemist för att välja rätt målarfärg eller altanvirke.

Konsumenter blir allt mer ”grönmattade”, det vill säga de tröttnar på reklam med miljö- och klimatbudskap. 

Det är därför extra positivt att EU-kommissionen i förslaget om stärkt konsumentmakt lyfter fram de officiellt erkända typ 1-miljömärkningarna som EU Ecolabel och Svanen. Båda miljömärkningarna drivs oberoende av vinst- och branschintresse, och har robusta, transparenta processer, som säkerställer höga krav på klimat och miljöprestanda. Krav kontrolleras av en oberoende tredje part. På så vis kan konsumenter och inköpare lita på att produkten faktiskt är bland de miljömässigt bästa på marknaden.

Sparka in bollen i mål

Kommissionens nya förslag om green claims går hårt mot odokumenterade gröna påståenden och reglerar att det ska finnas en solid vetenskaplig grund för både påståenden och för miljömärkningar. Det kan bli en historisk uppgörelse med greenwashing och substanslösa märkesliknande symboler.

Vi hoppas att EU:s lagstiftare ser till att de olika lagarna hänger ihop och stöttar varandra. Särskilt avgörande är att spelreglerna är enkla och rättvisa, så att de företag som gör en extra insats inte slutar kommunicera dem till konsumenterna, så kallad green hush.

På samma sätt som det behövs tydlig kommunikation till konsumenterna, så behövs det tydlig lagstiftning som stoppar greenwashing och lyfter fram trovärdiga och robusta lösningar som till exempel de officiellt erkända miljömärkningarna Svanen och EU Ecolabel. EU är på god väg, nu ska bollen bara sparkas rakt i mål.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00