Välkommen Johan Pehrson, här har du din hemläxa
Läxans tre uppgifter kan upplevas som omfattande, men oroa dig inte. Sveriges Lärarstudenter finns här för att säkerställa att såväl svensk förskollärar- och lärarutbildning som hela skolväsendet når sin fulla potential. Det skriver Adam Kedert, ordförande för Sveriges lärarstudenter.
Adam Kedert
Ordförande Sveriges LärarstudenterUnder gårdagen invigdes riksmötet, ett årligt och högtidligt tillfälle då riksdagen formellt öppnas efter sommaren. En av flera nyheter som presenterades i samband med invigningen var att Johan Pehrson tar över som utbildningsminister, och jag vill rikta ett stort grattis till dig, men även ge dig lite att göra i läxa.
Det är dags att börja ta till sig vad studenterna och professionen säger i dessa frågor.
Just nu pågår utredningen Utveckla lärar– och förskollärarutbildningarna som är resultatet av överenskommelser som slöts i samband med Tidöavtalet. Utredningen ska lämna sitt betänkande i november. Det är inte lång tid kvar. Som ny utbildningsminister har du därför mycket att ta igen, och här kommer din läxa som hjälp på traven. Gör den och du kommer inte bara vara väl införstådd i förskollärar- och lärarutbildningarnas problem, utan även lösningarna.
Pehrsons hemläxor
Hemläxa nummer ett: Reflektera över dagens finansiering av förskollärar- och lärarutbildningarna och ge med säkerhet förslag på hur den kan öka.
Urholkningen av utbildningarna har pågått i flera decennier. Detta märks inte minst genom att högskolor varslar personal för att få ekonomin att gå ihop, men även genom att ”självständiga arbeten” måste skrivas i par, att det dras ner på antalet praktiska moment och att den lärarledda tiden minskar. Detta riskerar att bland annat reducera utbildningarna till rena självstudier, vilket inte alls går i linje med vad som ska vara ett socialt och akademiskt yrke.
Hemläxa nummer två: Ge välgrundade förslag på hur utbildningarnas innehåll kan kvalitetssäkras samt få ökad relevans, och formulera förslagen på ett självständigt vis.
Alumnundersökningar visar gång på gång att utbildningarna lämnar mycket att önska. De som anser att utbildningarna har förberett en väl inför yrkeslivet tillhör en minoritet och centrala aspekter som konflikthantering och bedömning utgör minimala stråk i utbildningarna. Det finns mycket att göra för att öka såväl utbildningarnas kvalitet som utbildningarnas relevans för ens framtida lärargärning.
Slutligen, hemläxa nummer tre:
Beskriv utförligt och nyanserat bristen av praktiska inslag i förskollärar- och lärarutbildningarna och ge förslag på hur dessa kan utökas. Förslagen ska vara träffsäkra, klara och välformulerade.
Låt oss få ett slut på populistiska förslag
Alla lärare har fått 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning under sin studietid. Detta är ett uppskattat inslag i utbildningarna, men utgör en liten del av den totala studietiden. Professionsutbildningar behöver kontinuerligt inkludera det som är vardag för professionen och det kräver fler praktiska inslag, utöver den verksamhetsförlagda utbildningen. Detta är något som efterfrågas av såväl lärare under utbildning som nylegitimerade lärare, och skulle bidra till att bättre rusta inför yrkeslivet.
Som framtida lärare får vi lära oss att arbeta med framåtsyftande återkoppling. Vi ska inte enbart sätta slutgiltiga betyg på våra elever, utan även stötta dem så att de kan utvecklas så långt som möjligt. Läxans tre uppgifter kan upplevas som omfattande, men oroa dig inte. Sveriges Lärarstudenter finns här för att säkerställa att såväl svensk förskollärar– och lärarutbildning som hela skolväsendet når sin fulla potential.
Ett misstag som ofta begås är att sitta på egen kammare och försöka klura ut problemen, men nu får faktiskt vara slut på ihopsnickrade och ofta populistiska, förslag. Det är inte så vi når framåt. Det är dags att börja ta till sig vad studenterna och professionen säger i dessa frågor. Det är här du kan göra skillnad, Johan Pehrson. Var den utbildningsminister som vänder trenden. Var den utbildningsminister som på riktigt värnar om vår, och landets framtid. Var den utbildningsminister som gör verkligt avtryck.